Tuesday, June 28, 2011

Stew Daging Chef Hanieliza

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dah makan? hari ni umi masak bekal 2 in 1...kenapa 2 in 1? Haaaaa.....bukan air segera je ada 2 in 1 tapi umi masak untuk bekal di makan sarapan dan tengahari....umi masak stew daging untuk dimakan sarapan pagi dengan roti dan separuh lagi makan dengan nasi putih...sedap...ini kali pertama umi masak stew, rupanya macam sup cuma ada ditambah tepung jagung untuk memekatkan kuah kiranya macam sup versi 'omputih' la ni..hehe...

stew sedap dimakan panas2...maksud umi suam2 la bukan panas sangat sampai masak lidah...meriah bahan2 untuk stew ni....ada kentang, carrot, tomato dan lada capsicum...akak kat opis umi cakap sedap stew ni sebab dia pun kali pertama makan...ok la jom kita tengok apa yang diperlukan untuk masak stew ni...

Jom Cuba : Stew Daging Chef Hanieliza

Apa yang diperlukan?

Bahan A
  • 500 gram daging (dibasuh, ditoskan dan dihiris)
  • 400 gram kentang (dipotong dadu)
  • 1 batang lobak merah (dipotong dadu)-umi potong bulat
  • 2 batang saderi (dipotong pendek) - umi tak letak
  • 5 biji tomato (dipotong dadu)
  • 1 sudu makan rempah sup
  • 1 sudu makan lada hitam
  • 1 sudu makan tepung jagung dan 1/2 cawan air (dibancuh bersama)
  • 2 sudu makan minyak masak
  • Air secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 biji capsicum hijau (umi campur merah sikit dan kuning sikit-meriah)

Bahan B(dihiris)
  • 1 labu bawang besar holland - umi guna bawang besar biasa je
  • 1 1/2 inci halia
  • 3 ulas bawang putih

Jom Cuba!
  1. Panaskan minyak, kemudian tumiskan halia dan bawang putih sehingga layu.
  2. Masukkan daging, kentang, serbuk rempah sup, lobak merah, daun saderi, lada hitam dan air secukupnya. Masak sehingga semua lembut.
  3. Kemudian masukkan bancuhan tepung jagung dan biarkan mendidih dan pekat.
  4. Masukkan bawang besar dan tomato.
  5. Angkat dan hisakan dengan lada capsicum.
  6. Sedia dihidangkan.

0 comments:

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive