Tuesday, July 5, 2011

Muffin Pisang Coklat Kukus

Assalamualaikum dan salam sejahtera


lambat sikit umi post entry ari ni..sibuk sikit....masih lagi dalam mood kukus mengukus ni....memandangkan pisang yang telah masak ranum dan tunggu masa je nak jadi tak berapa elok...elok umi buat sesuatu yang simple...sambil selak2 buku resepi chef hanieliza, 1 resepi 1 hari.....umi terpandang satu resepi yang ada menggunakan pisang..resepinya mudah dan bahan2 pun ada kat dapur kecil umi ni...tak perlu pakai mixer, cuma adun pakai whisk je...pakai senduk pun boleh, yang penting kacau sehingga sebati tau...


nak tau apa rasanya? bau pisang yang menyengat hidung dan tekstur muffinnya yang amat lembut...yang tak ada gigi pun boleh makan...lembut sangat...manisnya pun sedang elok je...kalau orang kelate kena tambah lagi kot...



JOM CUBA : MUFFIN PISANG COKLAT KUKUS

Apa yang diperlukan?

Bahan A [Ayakkan]
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1sudu kecil baking powder
  • Sedikir garam

Bahan B
  • 1 cawan pisang emas/berangan lecek
  • 1 cawan minyak
  • 1 cawan gula perang(umi letak cuma 3/4cawan)
  • 2 biji telur [pukul sedikit ngan garfu]
Jom Cuba!
1. Ayakkan bahan A dan masukkan dalam mangkuk.
2. Masukkan bahan B dan kacau rata.
3. Masukkan dalam acuan kecil atau loyang.
4. Kukuskan selama 20minit (umi kukus 30 minit) atau sehingga masak.

8 comments:

Sitisifir10 said...

Lama dah tak buat muffin semenjak kejadian buat muffin jadi keras dulu :P lama sungguh saya merajuk :P

mayasufi said...

sya nak resepi cheese cake yg paling simple n senang..yg bujet rendah paling d harapkan...
hehehe
ble tak kak???
tag sya nnT resepi 2..

umi's cup cake said...

sitisifir..cuba muffin ni..InsyaAllah lembut..anak umi yang tak ada gigi pun boleh makan

umi's cup cake said...

mayasufi..cuba tengok resepi akak yang ni http://umiscupcake.blogspot.com/2011/06/unbaked-bluberry-cheese-cake.html senang tak perlu bakar...

tia @ Ini Kisah Tia said...

teringin pulak Tia nak merasa . hehee . manis buah eh umi ? first time Tia singgah sini :)

umi's cup cake said...

Tia...buat la tia..lembut sangat..a'ah manis buah je

Addin said...

wee ~ sedap nya ! umi pos kat addin sikit ;) hahah

umi's cup cake said...

Addin, boleh tapi pos gambar je la sebab dah abis..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers