Images

Kek Coklat Simple Tanpa Telur

Assalamualaikum dan selamat petang
Pejam celik..pejam celik...dah sampai hari Jumaat...bila hari Jumaat je, mesti mood happy sebab esok cuti..hehe..macam budak2 kan...cakap pasal budak2... resepi hari ini mesti budak2 suka..(sebenarnya mak budak pun suka sama)...
 Ok la hari ini umi tak dapat nak berceloteh panjang...kek cawan ni umi buat malam tadi...asalnya untuk sebuku kek tapi umi malas dan hanya buat dalam bentuk kek cawan...untuk topping, umi cuma cairkan coklat dan tambah sedikit butter...kemudian hiaskan dengan coklat urai warna warni...yang best lagi..tiada telur digunakan...DAN paling penting, tak payah guna mixer, hanya kacau je...apa lagi? tengok la resepinya...
Resepi : Kek Coklat Simple Tanpa Telur
Oleh : Umi_e (myresepi.com)

Bahan-bahan ( 1 biji sederhana untuk 8-10 orang )

  • 3 cawan tepong gandum
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan gula (castor sugar)
  • 2 sudu teh baking powder
  • (Kesemua bahan ini bolehlah disatukan)
  • 2 cawan air
  • 2/3 cawan minyak masak
  • 2 sudu makan cuka
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • (Kesemua bahan cairan bolehlah disatukan)
  • Cokelat urai (untuk hiasan atau apa2 yang disukai)

Cara-cara

  1. Kekcokelattt1
    Masukkan kesemua bahan ke dalam bekas adunan (bahan kering dan bahan cairan)
  2. Kekcokelattt2
    Putar/pukul sehingga semua bahan rata dan sebati
  3. Kekcokelattt3
    Masukkan ke dalam acuan yang telah disapu dengan margerin (supaya tak lekat) dan bakar sehingga masak (bila masukkan lidi keluar dgn bersih)
  4. Setelah kek masak dan sebelum sejuk bolehah ditaburkan cokolat urai ke atasnya (kalau dah sejuk nanti tak melekat)

1 comments:

Anonymous said...

As slm umi...nk tanya berapa suhu utk bakar n berapa minit ya?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers