Images

Senyuman Nazirah

Assalamualaikum dan selamat pagi
 Bila nazirah senyum....
semua pun indah
dunia terasa berseri-seri
umi pandang
pun terasa tenang
jauh di lubuk hati
terpancar kebahagiaan
Tahun ini merupakan tahun pertama umi hantar nazirah ke tabika..selama ini nazirah hanya di asuh oleh jiran umi, Kak Yang....Pelbagai persoalan masa umi nak hantar anak buat kali pertama...
Boleh ke nazirah bawa diri?
Macam mana kalau dia menangis?
Apa umi nak buat bila dia nangis?
Macam mana kalau nazirah tak mahu ke tabika?
Ya Allah, Kau permudahkan lah segalanya...hanya  itu doa dalam hati kecil umi...umi tahu, ramai di luar sana cakap umi terlebih emosi...ramai yang ada pengalaman yang indah dan tak kurang juga yang panik... Bak kata kawan opis umi, itu lumrah...anaknya sebulan macam tu....

APA???? SEBULAN???.. mampukah umi??? Ya Allah, Kau permudahkan la segalanya....
"Rabbi yassir wala tu 'assir, rabbi tammim bil khoir", 
yang bermaksud,
 "Ya Tuhan, permudahkanlah urusanku, permudahkanlah jangan disulitkan".

Umi tau, anak umi cekal orangnya...umi harap nazirah belajar rajin2 dan jadi anak yang solehah..umi akui memang umi panik bila anak umi menangis bila kelibat umi tiada di pandangan mata anak umi...sayu bila dengar nazirah jerit panggil umi sekuat hati...terus dapatkan umi di muka pintu...dan umi pun teman masa nazirah mewarna, ikut kata cikgu ya sayang...
 Caption : Muka baru lepas nangis, dan pastikan umi di belakang...barulah mewarna semula
 
Tapi hari ini, anak umi dah girang ke sekolah..membuang semua resah gelisah umi dan mampu tersenyum....
Bila umi pun senyum...
Senyum dengan ikhlas
ianya ibadat
ianya tali diri
penghubung silaturahim
biar resah di hati...
lama-lama terurai juga
itulah penangan sebuah senyuman
yang ceria dan gembira
dan yang penting...
ikhlas dari lubuk hati...

Amin

2 comments:

Salam umi..manisnya senyuman Nazirah,semoga dia bljr dgn rajin & menjadi anak yg solehah.Aminn

Salam kak Azatie sayang,
senyumannya nazirah memang manis buat hati umi cair kak...tak sampai hati tengok dia nangis..nak marah lagi al tak jadi..Amin semoga doa akak Allah makbulkan...

Labels

ahnaf (38) aiskrim (11) apam (7) Ayah (3) Ayam (40) bekal (14) birthday (34) biskut (19) buahan (47) Bubur (13) Coklat (27) cup cake (20) Cuti2 (11) daging (23) Entah (22) Follower (5) GA (18) Info Rumahtangga (5) kek (96) Kenangan (25) kuih (52) lain (61) lepat (1) Majlis (10) makan2 (46) Makanan Laut (44) mee (23) minuman (13) Muffin/Cup Cake (44) murtabak (6) nasi (43) Nazirah (65) NGM8 (5) piza (4) Potluck (4) puding (28) rojak (3) Roti (38) Sayuran (78) sup (36) Telur (11) Tempahan (9)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers