Images

Tepung Ranggup Untuk Gorengan

Assalamualaikum dan selamat petang
Sahabat-sahabat umi tengah buat apa tu? Bagi yang bekerja, walaupun mata berat sebab kenyang..kerja mesti diteruskan...bagi suri rumah, boleh la rehat sebentar setelah selesai basuh pinggan mangkuk untuk makan tengahari tadi kan?.. ke ada yang dah terpikir minum petang apa yang patut disediakan untuk keluarga...bila anak dan suami pulang petang nanti...haa, apa kata cuba resepi tepung ranggup untuk apa jua gorengan ini...rangup dan pasti tak berhenti mengunyah..hehe
Semalam umi buat cempedak goreng...tepungnya memang sedap dan ranggup tapi sebab cempedaknya agak keras...terbantut sikit la tapi yang penting habis...alhamdulillah..lain kali nak goreng pisang, sukun, keledek atau apa saja pakai resepi...sedap sangat..apa tunggu lagi, meh la salin resepi..sesuai buat yang baru berumahtangga...nak pikat selera suami...
Resepi : Tepung Ranggup Untuk Gorengan
Oleh : Mariza Miza (FB Jom Masak)

Bahan :-
Cempedak secukupnya
2 cawan tepung beras cap teratai
1 cawan air
1 biji telur
1 sdb air kapur makan
garam secukupnya
gula secukupnya
sedikit pewarna kuning

Caranya:-
Masukkan semua bahan dalam mangkuk kecuali air
Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga aduan sesuai (seperti aduan roti jala)
Celup cempedak dalam adunan
Boleh mengoreng.

2 comments:

ZalinZalina said...

Assalamualaikum Umi...lamanya kak ina tak masuk blog awak...kempunan ler tengok cempedak awak ni...tadi dah tercium bau tapi bila sampai kat gerai tu cempedaknya dah habis :)

Waalaikumsalam kak ina,
tu la akak sibuk sgt dgn jualan dan kelas...tu yg malas kacau...hehe..selalu baca je..seronok baca celoteh akak ina yg cun ni

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers