Senarai Kek Pilihan

Kek memang menjadi kegemaran Anak-anak umi; Umi's Cup Cake.

Pelbagai Jenis Sayuran

Buntu Kadang-kadang memikirkan tapi anak-anak umi mesti makan sayur.

Pelbagai Menu Nasi

Malaysia kaya dengan pelbagai menu nasi...meh tengok yang umi dah cuba

Pelbagai Menu Ayam

Anak-anak dengan ayam memang suka..dan terikut upin ipin...

Pelbagai Menu Roti

Umi paling suka dengan bau roti yang panas-panas...memang suka.

Friday, December 26, 2014

Nasi Lemak Kangkung

 Assalamualaikum dan selamat pagi
Sarapan apa pagi ini? meh la makan nasi lemak kangkung...semalam umi baru balik dari kampung suami ..tapi nasi lemak ini umi masak untuk bekalan semasa nak balik ke kampung... kira bekalan la... lagi seronok dan lagi jimat... walaupun ramai kata makan nasi lemak ini akan mengantuk bila memandu.. ia tetap menjadi pilihan bila bersarapan...umi gandingkan nasi lemak ini dengan sayur kangkung celur, timun, ayam goreng, telur rebus dan sambal udang tumis...alhamdulillah...
ini la rupanya sambal tumis tu... selera betul kami makan..dengan lagi2 dapat ikan bilis yang garing molek..umi suka makan ikan bilis yang garing bila makan nasi lemak...memang ummph la
bagi adik2 yang baru belajar ke dapur atau orang bujang yang nak belajar masak nasi lemak...meh la cuba resepi yang asas ini dulu...

Nasi Lemak Kangkung
oleh : umi's cup cake


Bahan untuk nasi:
4 gelas Beras basmati (cuci dan rendam dalam 20 minit)
1 Kotak Santan
1 inci halia
1 biji bawang merah
1 kiub ikan bilis (hancurkan)
Daun Pandan

Cara masak nasi:
Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi elektrik dan masak nasi seperti biasa.

Sementara tunggu nasi masak, umi rebus telur, celur kangkung, goreng ikan bilis dan kacang tanah. Untuk sambal tumis udang, umi tiada resepi khusus tapi resepi dari mas duniaku ini, lebih kurang dengan cara umi masak...

Resepi :Sambal Tumis Udang
Oleh ; Mas Duniaku

Bahan:
A
3 ulas bawang besaq (lebih pun tak pa)
5 ulas bawang merah (lebih pun tak pa)

B:
3 sudu besaq cili bo (saya tak kosa nak rebuih cabai kering pastu nak mesin plak..tak kosa)
Tips: saya guna cili bo cap Maz (bukan sebab senior vice presiden saya nama kak Mas yea..tapi sebab saya TERDENGAR perbualan tokey-tokey kedai nasik lemak masa saya tengah beli barang runcit. Depa kata cili bo cap Maz ni merah dia cantik. Maka saya pun beli.

C:
Asam jawa (sebesar teloq kuning gred A - rendam angan ayaq)

D:
1 camca besar gula
1 camca teh garam

(tak cukup tambah laa)

E
Udang

Cara:
1. Hiris bawang. Tak yah nak buat rajin nak guna blender.
2. Tomih bawang. Minyak banyak sket pun tak pa. Biaq layu sket
3. Boh cili bo
4. Tutup kuali. Kacau sekali sekali sampai bawang hancur. Api slow. Memang lama sket...klu boring, sila layan FB
5. Bila bawang dah hancoq, boh la ayaq asam. Kacau lagi sampai pecah minyak
6. Boh perasa. Boh udang. Siappppp

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

Monday, December 15, 2014

Mee Jawa..oh..Mee Jawa

Assalamualaikum dan selamat pagi
Sekejap je dah pertengahan bulan Disember.. cepat betul masa berlalu.. Ya Allah semoga manfaat umurku ini... sarapan apa pagi ini? umi macam orang mengidam plak..terbayang mee jawa kak yati...minggu lepas... tapi nak post.. asyik tergendala je.. jadi hari ni..gagahkan juga untuk update...

siapa yang tak kenal kak yati yang pandai buat kuih2 tradisional dan masakan sedap2.. seorang ibu yang rajin dan manis ornagnya... ish..tak payah la cerita panjang ye.. meh kita semak semula resepi kak yati bagi yang nak mencuba..nampak macam banyak tapi sebenarnya amat mudah dan ringkas.. kita nak makan sedapkan?


Resepi : Mee Jawa Sedap
Oleh :- Kak Yati Sinar Kehidupanku
Bahan-bahan

  • 1 kg mee kuning (dicelur dan toskan)
  • 1/2 kg. daging [rebus lembut dan hiris nipis]
  • 300 gm tauge (buangkan ekornya dan celur sekejap je..)
  • 2 tangkai daun bawang/ daun sup (dihiris)
  • 4 tangkai cili merah/hijau (dihiris)
  • 3 keping tauhu goreng (dihiris nipis)
  • 3 biji telur rebus (dibelah)
  • 3 biji limau nipis (dibelah)
  • Sedikit bawang goreng
Bahan Kuah:  

  • 1/2 kg keledek (direbus & dikisar halus)
  • 5 ulas bawang merah *
  • 3 batang serai * (bhn bertanda * di kisar halus)
  • Sedikit halia *
  • sedikit lengkuas *
  • 100 gm udang kering
  • 3 ulas bawang putih*
  • 2 s/b cili kisar
  • 3 s/b serbuk kari daging
  • air rebusan daging
  • air secukupnya ikut kepekatan yg di kehendaki
  • Sedikit garam
  • Sedikit minyak masak
  • Sedikit gula
Cara-Caranya
  1. Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumiskan bahan yang di kisar, rempah & cili kisar hingga garing.
  2. Masukkan keledek kisar. Tambahkan air rebusan daging mengikut kepekatan yang diinginkan.
  3. Akhir sekali, masukkan garam & gula. Biarkan hingga kuah mendidih.
  4. Angkat dan hidangkan dgn mee yg telah di celur dan bahan yg dihiris.
  5. Tuangkan kuah ke atas mee dan selamat menjamu selera.

Friday, December 12, 2014

Kacang Tanah Goreng Bawang Putih Harimau Malaya

Alhamdulillah..rezeki Harimau Malaya untuk menang 4 -2 Vietnam malam tadi... permainan yang amat mendebarkan dan mengecutkan perut umi... debaran paling kuat bila minit2 akhir... lagi la tak senang duduk..harap Harimau Malaya dapat meningkatkan lagi... Sekalung Tahniah diucapkan.... walaupun berdebar.. tangan umi dan suami serta anak tak pulak berhenti mengunyah... umi makan apa? ha..meh nak bagitau... umi goreng kacang tanah dengan bawang putih...

resepi plak umi hentam je..tapi alhamdulillah sedap dan habis sebekas..hihi...laju je masuk ke mulut... suami umi mintak buat lagi..untuk kudapan masa naik kereta ke..tengok tv ke..memang layan..macam tengok wayang pun ye jugak...memang tak rugi...

Resepi ;- Kacang Tanah Goreng Bawang Putih Harimau Malaya
Oleh ;- umi's cup cake

Bahannya;-
300gram kacang tanah tanpa kulit
10 ulas bawang putih 
1 sudu besar gula
1 kiub ikan bilis
Air secukupnya
minyak untuk mengoreng
1 gengam ikan bilis
3 ulas bawang putih - hiris nipis

Caranya:-
1. Kisar 10 ulas bawang putih bersama gula dan air secukupnya.
2. Kemudian peram bahan yang dikisar bersama kacang tanah dan kiub ikan bilis sekurang2nya 30 minit. (seperti gambar)
3. sambil menunggu kacang diperap, panaskan minyak dan goreng ikan bilis dan bawang putih hiris secara berasingan.
4. Kemudian goreng kacang sehingga masak.
5. Gaul mesra semua kacang, ikan bilis dan bawang putih yang telah digoreng
6.Sedia untuk dihidang..

Wednesday, December 10, 2014

Daging Masak Merah Ala Thai Jeezy

Assalamualaikum dan selamat sejahtera
Antara makanan kegemaran umi kalau makan2 di luar adalah nasi goreng USA dan nasi goreng cili padi.. tapi nasi goreng USA yang umi suka jika digandingkan dengan daging masak merah... kebetulan ada stok daging di rumah..umi pun masak la daging masak merah ala thai ini..versi Jeezy di Myresepi..terima kasih sebab suka berkongsi..amat bermanfaat bagi umi...

tapi bila umi masak sendiri..hampir apa yang ada di dapur tu..umi tambah sesuka hati..ampun ya.. jadi yang umi masak ni meriah sikit..haha... tak rugi mencuba resepi dari Jeezy ni..ramai juga dah mencuba jadi memang sedap dan ringkas... kali ini umi plak yang panjang2kan resepi ini..semoga bermanfaat...


Resepi : Daging Masak Merah Ala Thai
oleh : Jeezy 
Dicuba oleh ;- umi's cup cake

Bahan-bahan ( 4 orang )
  • 1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
  • 2 ulas bawang putih diketuk
  • 1 labu bawang besar dipotong bulat
  • 1 sudu besar cili giling
  • Sedikit sos tiram
  • Sedikit sos ikan (thailand mari)
  • Sedikit sos tomato
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana2 pun boleh)

Cara-cara

  1. Daging yang dah siap direbus tu potong nipis2 ya.
  2. Panaskan minyak sikit, goreng daging dulu sampai kuning2 sikit, ketepikan.
  3. Tumis bawang putih sampai naik bau, masukkan cili giling.
  4. Goreng2 sikit agak2 garing tu bolehlah masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
  5. Masukkan daging tadi dan bawang besar yg dihiris kacau2 dan rasa garam dan gula.
  6. Kalau nak kuah lebih bubuh air sikit dan tambah sos tomato.
  7. Dah masak bolehlah diangkat dan hidangkan. Taburlah daun ketumbar yg dihiris tadi biar lawo sket.

Thursday, December 4, 2014

Lai..lai...lai..minum lai chi kang..memang puas hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Alhamdulillah..dah lama teringin ank buat sendiri air lai chi kang ni..baru kali ini lepas hajat nak buat... memang puas hati sebab boleh minum banyak kali... dan ikut suka nak letak bahan yang kita suka... SENYUM..TAK PERLU KATA APA2.... ada banyak versi resepi yang umi jumpa..dah setealh semak semua resepi tu..umi gabungkan mana yang boleh ikut bahan yang umi ada di dapur kecil umi tu... suami umi suka sangat nak minta buat lagi..lebih2 lagi bila mnum hangat2 tu..sehangat cintaku..cewah...

Sebenarnya bahan2 dalam lai chi kang ini boleh diperlbagaikan ikut citarasa dan bahan2nya mudah dicari di kedai ubat cina. Untuk panduan umi pada masa hadapan, umi masukkan cara dan bahan2 yang umi gunakan...bagi yang belum mencuba..meh la cuba..mesti puas hati...

Lai Chi Kang
oleh : umi dan rujukan dari internet

Bahannya:-
    • Gula batu
    • Biji selasih - umi beli kat tesco..x payah rendam
    • Buah kembang semangkuk - rendam dahulu sehingga kembang dalam air panas
    • Buah pala
    • Kacang
    • Kurma merah kering
    • tanah tanpa kulit goreng
    • Nata de coco
    • Kulat putih (white fungus) - rendam lebih kurang 2 jam dan racik kecil
    • Barli - rebus sehingga lembut
    • Buah laici atau longan
    • Gula kundur
    • Kismis

    Caranya:-
    1. Mula2  rebus buah kurma merah kering bersama-sama daun pandan.
    2. Masukkan gula batu. Apabila gula batu dah larut,perlahankan api. 
    3. Masukkan white fungus,selasih dan buah kembang semangkuk dalam periuk tu.
    4. Kacau la sampai sebati.Padamkan api.
    Cara Hidang;-
    Masukkan bahan yang telah direbus dalam mangkuk. Campurkan buah pala, kacang tanah, nata de coco, barli, gula kundur dan kismis. enak diminum hangat atau sejuk.

      Monday, December 1, 2014

      Is 'Ketam' Bola Masak Cili

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera
      Dah sampai kita ke bulan Disember..bulan terakhir untuk setiap tahun masihi... tak lama lagi kita akan sampai ke Tahun 2015...banyak kisah suka duka dalam tahun ni untuk memberikan pengajaran dan pengalaman dalam hidup sementara ini..Harap ada juga memberi manfaat kepada semua.. 

      resepi ketam bercili ni umi ambil dari erneiyusnida...sebab teringin nak makan... nak minta ibu masakkan..ibu jauh nun di Johor...sebenarnya rindu pada masakan ibu yang buat hati sentiasa gembira..maklumlah masakan penuh kasih sayang...ok la, tak yah cerita panjang...meh semak apa yang perlu disediakan...

      Resipi Chili Crab Ala Chef Wan
      Oleh ;- erneiyusnida


      Bahan;


      4 ekor ketam (dibersihkan dan dipotong 2)

      1 biji telur

      1/4 sudu teh garam

      1 susu teh lada sulah

      1 sudu besar tepung jagung

       

       Cara:

      1. Panaskan minyak. 

      2. Satukan telur, garam dan lada sulah. gaul rata.

      3. Celupkan ketam pada campuran telur

      4. Taburkan ketam dengan tepung jagung.

      5. Goreng sehingga masak. Angkat dan toskan. (Jangan terlalu lama bila memasak seafood )


      Bahan sos


      Bahan A (untuk dikisar halus)

      6 ulas bawang merah

      6 ulas bawang putih

      5-6 tangkai cili merah

      3 sudu chili kering yang sudah dikisar / 1 1/2 sudu chili powder

      1/2 inci halia

      sedikit air untuk mengisar

       

      Bahan B


      3 sudu besar chili sauce

      2 sudu besar gula

      2 sudu besar cuka

      1 biji telur

      2 biji tomato (dikisar halus) / setengah mangkuk tomato puree

      garam secukup rasa

         
      Cara-cara membuat sos;

      1. Panaskan 3 sudu minyak masak. Tumiskan bahan A hingga naik minyak.

      2. Masukkan tomato yang kisar. renihkan 5 minit.

      3. Masukkan chili sauce, gula, cuka, garam. Masakkan hingga agak kering mengikut kepekatan yang kita kehendaki. Jika terlalu kering tambahkan air. Rasa!

      4. Masukkan ketam yang dah digoreng tadi. Kacau rata.

      5. Masukkan telur. tutup api. kacau laju-laju... tak mau jadi omellete!!!..hihihi. ;) 

      Friday, November 28, 2014

      Mudahnya buat Coleslow

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera
      Ya ampun..rupanya mudah nak buat coleslow ni ya..umi memang suka makan coleslow ni... makan banyak2 pun tak pe..lagi2 bila sayurnya masih crunchy... kenapa la umi tak buat dari dulu kan..ketinggalan sungguh umi ni.. maaf ya, jakun kejap..hihi.. umi buat untuk makan malam sebab malas nak makan nasi..konon2 diet la.. makan dengan kentang dan puyuh goreng..ha, kolestrol tinggi tu.. makan dengan keluarga kecil umi..makan sambil rebut2 dalam satu pinggan memang nikmat..seronok... umi simpan resepi ini supaya senang nak rujuk akan datang...terima kasih amie's little kitchen sebab sudi kongsikan resepi ni dan memang sedap..sharing is caring....

      Resepi : Coleslow
      Bahan:
      1/2 kg kubis putih (anggaran) - bilas & toskan, hiris halus dan cincang 
      1/2 biji lobak merah - hiris halus dan cincang (kalau tidak suka warna lobak lebih menyerlah, gunakan sedikit saja)
      1/2 labu bawang besar - hiris dan cincang
      4 sudu makan yogurt asli
      8 sudu makan mayonis
      4 sudu makan gula pasir
      1 sudu teh garam

      Boleh tambah atau kurangkan sebarang bahan di atas mengikut citarasa masing-masing.

      Cara:
      1. Gaul rata semua bahan di atas hingga sebati.
      2. Simpan semalaman di dalam peti sejuk.

      Thursday, November 27, 2014

      Kek Coklat Moist Anis

      Assalamualaikum dan salam sejahtera

      Dah lama tak buat kek coklat..kebetulan ada jiran yang order..jadi umi pun buat guna resepi kek coklat lembap yang glamur tu dari Anis..siapa tak kenal anis chocolate cake..cari di mana2 tempat..mesti terpandang bekas empat segi comel dengan kek coklat yang mengiurkan.. bagi yang kerabat tidak ramai... beli pun ok..tapi jika anak2 ramai..amat berbaloi buat dan makan puas2...Alhamdulillah.. jiran umi amat puas hati dan nak order lagi.. terima kasih kepada yang empunya resepi..semoga lebih dilimpahruahkan rezeki kerana sudi berkongsi... ish takkan tengok je..meh la cuba...


      KEK COKLAT MOIST ANIS
      Bahan A
      1 cawan air
      1 cawan minyak masak
      1 cawan susu pekat
      1 cawan serbuk koko
      1 cawan gula kastor
      2 biji telur

      Bahan B

      1 cawan tepung gandum
      1/2 sudu teh baking powder
      1/2 sudu teh soda bikarbonat

      Bahan C ( Topping )

      1 cawan minyak masak
      1 cawan serbuk koko
      1 cawan susu pekat

      Cara-caranya :

      Masak bahan A(kecuali telur) dengan api sederhana ( masak sehingga gula larut dalam air). 2 biji telur dipukul sekali dan masak sekali dengan bahan A. Akhir sekali masukkan bahan-bahan B dan masak bersama. Siap untuk di kukus atau di bakar.
      #kek 1 kilo akan masak dalam 20-30 minit samada bakar@kukus. - umi bakar

      Cara-cara membuat topping :

      Panaskan minyak masak dan masukkan serbuk koko dan susu pekat kemudian kacau. ( sekiranya pekat sangat boleh masukkan sedikit full cream @ kurangkan serbuk koko. Siap untuk di topping.

      Wednesday, November 26, 2014

      Selamat Ulang Tahun Pernikahan Kanda

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera

      Bismillahirahmannirahim...

      Tiada kata yang dapat diucapkan selain rasa syukur kerana dipertemukan dengan seorang suami yang amat memahami dan penyayang... Seorang imam pembimbing anak2 umi.. walaupun suka duka silih berganti.. imam umi tak pernah jemu dan sentiasa tersenyum memberikan yang terbaik untuk dunia dan akhirat kami sekeluarga.. Alhamdulillah... Terima Kasih atas segalanya...

      video

      Saya, Kakak Nazirah, Abang Ahnaf dan Adik Iris sayang Abi selamanya...

      Tuesday, November 25, 2014

      Akhirnya ku temui resepi Sambal Belacan idaman

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera
      Akhirnya umi dah jumpa resepi sambal belacan yang berjaya memikat selera suami umi..resepi ini pun umi dah banyak kali cuba dan hasilnya..suami minta buat lagi dan lagi dan lagi.. mesti ada yang kata resepi sambal belacan pun nak kecoh kan? tapi ini adalah untuk simpanan supaya jika akan datang..anak2 umi nak rujuk bila umi dah tak ada nanti...cuma umi tak letak mangga muda macam Kak Nor..mak mertua umi letak..mesti lebih terangkat... tak ada stok, jadi ini pun dah memenuhi selera kami sekeluarga.. Terima kasih tak terhingga pada Kak Nor...

      SAMBAL BELACAN

      Bahan:
      3 biji cili merah
      3 -5 biji cili api (jenis panjang)
      belacan sebesar ibu jari tangan ~ dibakar/goreng tanpa minyak
      1/2 sudu kecil gula
      2 biji limau kasturi ~ diambil air
      hirisan mangga muda ~ optional

      Cara:
      Tumbuk cili merah dan cili padi tapi jangan sampai lumat.
      Masukkan belacan dan gula, tumbuk lagi.
      Perahkan limau kasturi dan masukkan hirisan mangga muda.
      Gaul hingga sebati dan bolehlah dihidangkan.

      Monday, November 24, 2014

      Poach Egg yang mengiurkan

      Siapa yang pernah makan atau buat? Ada sahabat umi yang kata ini namanya roti goyang..tak kisah la apa pun namanya tapi memang umi suka makan..kali pertama buat itu pun sebab tengok ada jiran yang mengoda dalam instagram..terus rasa nak buat..umi pun usahakan google resepinya... kurang paham baca resepi..umi pun tengok kat youtube...oooo...macam tu..baru paham...ok la.. tak nak cerita banyak..meh cuba sarapan omputih ni..hihi..omputih la sangat kan?

      Resepi : Poach Egg

      Bahannya;-
      2 biji telur
      1/4 periuk air
      1 sudu besar cuka
      secubit garam

      Sampingan;-
      Roti secukupnya
      Mentega secukupnya

      Caranya ;-
      1. Sapu roti dengan mentega dan bakar. 
      2. Panaskan air di dalam periuk sehingga separa mendidih. 
      3. Masukkan cuka dan garam ke dalam air. 
      4. Pecahkan telur di dalam mangkuk. 
      5. Kacau air yang separa mendidih satu arah sahaja dengan laju. 
      6. Tuang segera telur di tengah2 pusaran dengan perlahan-lahan. Pastikan kuning telur tidak pecah. 
      7. Biarkan sehinga telur masak dalam 3-5 minit dan angkat. 
      8. Letakkan di atas roti yang telah dibakar tadi.

      Friday, November 21, 2014

      Agar-agar Merah2 Delima

      Chorus (Lagu Putih Putih Melati - ST12)
      Putih-putih melati
      Merah-merah delima
      Siapa yang baik hati
      Pasti ku terima

      Siapa yang tak tahu lagu ini..angkat dagu..hihi..kebanyakan anak muda tapi umi dah tua ya.. memang tau dan sinonim dengan lagu ini.. anak2 umi lagi la... betul lirik lagu ini.. Siapa yang baik hati, Pastiku terima... semua insan impikan yang baik2 dan yang positif dalam hidup kan...
      Hari ini umi bukan nak cerita pasal buah delima yang merah ya tapi nak habaq pasal kuih atau agar2 atau lengkong.. yang klasik dan amat diminati dari dulu, kini dan selamanya..cewahh... tak pernah jemu.. zaman dahulu lengkong ini selalu dapat makan di majlis2..sekarang banyak kuih moden dah mengantikan.. umi buat ini sebab keluarga umi suka sangat..sekejap je licin tau... siapa yang nak cuba, boleh la ikut cara kak Azie Kitchen..

      Kalau nak guna agar2 serbuk pun boleh..ikut keselesaan masing2...kita buat dia kan.. Selamat mencuba..


      Agar Agar Sirap Ros

      Bahan bahan:
      20 gram agar-agar bertali 
      230 gram gula atau secukupnya
      4 mug air
      1 helai daun pandan
      Sedikit gula batu, jika suka
      Sedikit sirap ros
      Sedikit pewarna merah, jika suka

      Cara cara
      Masak agar agar dgn air sehingga agar agar hancur. Kemudian masukkan gula secukup manis dan kacau hingga adunan larut dan sebati.

      Masukkan pati sirap dan daun pandan. Biarkan hingga mendidih.

      Tapis dan tuang ke dalam loyang/bekas agar agar yang telah dibasahkan terlebih dahulu.

      Sejukkan seketika sebelum dimasukkan dalam peti sejuk.

      Thursday, November 20, 2014

      Puding Jagung Kastard Banjir

      Assalamualaikum dan salam sejahtera
      Musim tengkujuh datang lagi..ada beberapa kawasan telah pun dinaiki air...minggu ini juga merupakan minggu terakhir cuti sekolah.. harap2 anak2 semua berhai-hati..jangan main air banjir..takut bahaya mengundang nanti..nauzubillah..mohon jauh semua tu...
      Tapi kalau nak makan Puding Jagung Kastard Banjir ni tak pe...makan berulang kali pun boleh... kenapa banjir? hihi... Nampak tak gambar yang diatas tu..kan ke banjir dengan kuah koktail.. sesekali nak gempak la konon... nak promo blog pun iya jugak..hihi.. ok lah..bagi ibu2..resepi ini digalakkan di cuba memandangkan musim hujan ni..perut selalu menyanyi lagu keroncong... kalau nak makan puding jagung sahaja tanpa kuah pun boleh..penyediannnya mudah dan cepat...In sya Allah puas hati..terima kasih kak Ana Elianas dan Kak Madihaa.. sayang ketat2...
       
      PUDING KASTARD JAGUNG

      Resepi : Ana Elianas


      Bahan-bahannya:-

      1 tin jagung jenis creamy
      1 tin susu cair - prefer susu IDEAL (nak wat susu lain pun boleh...tapi jenama ni cam wangi jer puding tu)
      3 cawan air
      1 1/2 cawan gula pasir
      1 1/2 cawan tepung kastad

      Cara :-

      1. Bancuh tepung kastard dengan air hingga sebati kemudian masukkan semua bahan2 lain dan bancuh rata.
      2. Masak puding dengan menggunakan api yang kecil...hinggalah masak (kental & berkilat). (MaDiHa masak guna kuali)
      3. Masukkan ke dalam loyang atau talam.
      4. Bila sejuk masukkan dlm peti sejuk sebelum dipotong.
       
       
      Untuk kuahnya umi cuma tambah sendiri...
       
      Bahan2 Untuk Kuah: 

      1 tin susu cair
      1 tin buah koktail campur
      1 tin air (guna sukatan dr tin buah koktail juga) 

      Cara-cara: 
      1. Masak susu dan air dengan api yg perlahan sampai didih. 
      2. Masukkan buah koktail dengan air gulanya sekali. 
      3. Biarkan kuah mendidih. 
      4. Tutup api.
      5. Sejukkan dahulu dan kemudian masukkan dalam peti ais. 
      Resepi Puding Jagung Kastard Banjir ;-
      1. Potongkan puding jagung dan isikan di dalam mangkuk. 
      2. Tuangkan pula kuah koktail sehingga 3/4 dari paras puding jagung. 
      3. Puding Jagung Banjir boleh dinikmati.

      Wednesday, November 19, 2014

      Sup Merah Tulang Kak Nor

      Assalamulaikum dan salam sejahtera

      Al kisahnya ada beberap tulang yang tak berapa nak diusik dalam frezer rumah umi ni.. Nak buat sup yang biasa tu..agak dah selalu..jadi umi pun google resepi2 yang bakal berkenan di hati dan bahan2nya ada kat rumah ni... selongkar demi selongkar..selak demi selak..eh, boleh plak selak internet ya..tak kisah la..maka dengan itu, umi pun terjumpa resepi Sup Merah Tulang yang dikongsi oleh Kak Nor (kata jemu masak sup..haha).. Nampak amat menyelerakan..selain itu, boleh makan dengan roti..kalau tak nak makan dengan nasi..(diet la kononnya)

      Memandangkan semua bahan ada kat rumah..umi pun mulakan misi memasak sup merah tulang ni..hasilnya...AMAT Puas Hati..lain kali memang nak buat lagi..terima kasih Kak Nor atas perkongsian ini..khas untuk sahabat umi zee yang terliur tu..Selamat Mencuba...



      SUP MERAH TULANG
      BAHAN2
      • 1kg daging/tulang (kambing/lembu) ~ K.Nor guna tulang lembu jer
      • 1 tin kecil tomato puri
      • 1-2 biji buah tomato
      • 2 sb rempah kari daging
      • 3 sb gula (blh ditambah ikut rasa masing2)
      • 3 sb sos cili (blh ditambah)
      • Air secukupnya
      • sedikit garam
      • sedikit minyak (utk menumis)
      Bahan Kisar
      • 10 tgkai cili kering (nak pedas blh lebihkan)
      • 2 biji bawang besar
      • 4 ulas bawang putih
      • 1" halia
      Caranya
      Tulang kambing digaul dgn tepung terlebih dulu (utk hilang bau hamisnya) dan dicuci. (Kalau lembu x perlu digaul dgn tepung). Rebus tulang tersebut dengan titikkan serai (2 btg), bawang putih (2 ulas) & halia (1"). Didihkan sehingga masak. ~ Stail K.Nor kalau membasuh tulang tak kiralah tulang lembu ke kambing ke maupun hati lembu, K.Nor mmg sentiasa basuh dgn bancuhan tepung gandum utk menghilangkan bau tu.
      Sementara itu, dalam periuk yg lain, tumis bahan yg telah diblender dgn sedikit minyak, masukan tomato puri, rempah kari dan tumis hingga garing. Letak chili souce & gula lalu dimasukan air diikuti dgn garam. Masukkan daging yg dah direbus , sekali dgn air rebusan. Kalau air rebusan tu sedikit saja boleh ditambah dgn air biasa. Bila dah agak nak mendidih masukkan buah tomato dan biar sehingga betul2 mendidih dan agak pekat. (Bagi yg suka blh juga letak carrot/kentang). Setelah masak boleh dihidangkan dan taburkan bawang goreng & daun sup. Sedap dimakan panas2..

      Tuesday, November 18, 2014

      Nasi Hujan Panas Pak Engku

      Assalamualaikum dan salam sejahtera


      Alhamdulillah setelah sekian lama tak update blog ni..walau pun cuti bersalin 3 bulan..rasa macam tak cukup pulak..hihi... apa khabar semua sahabat umi...walaupun umi kurang update blog tapi umi agak rajin update instragram umi iaitu Siti_khairiah2105...meh la follow umi kalau sudi...

      Hari ni umi nak story mory tentang Nasi hujan panas yang sedap hasil perkongsian kak Azlita masam manis...lebih manis dalam senyuman... resepi asal dari Pak Engku... umi buat tempahan dari jiran umi semasa meraikan ulang tahun pernikahan yang ke 20 tahun...Alhamdulillah... Hasilnya ramai tetamu cakap sedap...lain kali umi akan buat lagi..memang puas hati...

      Kak su tempah untuk nasi 2kg, jadi umi gandakan resepi yang dikongsi Kak Ita...tapi kat sini umi kongsikan semula resepi dari kak ita untuk jumlah keluarga yang kecil...Jangan silu dan jangan segan..selamat mencuba sebab hasilnya gerenti puas hati...In sha Allah..Masak lah dari hati dan dengan zikirullah...

      NASI HUJAN PANAS
      Resepi Oleh : Pak Engku
      Rujukan : Resepi Kenduri Khawin

      Sukatan dari Pak Engku agak banyak, ita dah kurangkan untuk hidangan ita yang tak berapa ramai ni.

      3 cawan beras Basmathi ~ rendam dahulu 20 minit kemudian cuci dan toskan
      1 sudu besar minyak sapi
      1 sudu besar butter
      2 1/2 cawan air
      1 cawan susu cair
      pewarna merah, hijau dan kuning telur
      10 gm bawang goreng
      garam secukup rasa

      Rempah tumis
      1 kulit kayu manis
      3 kuntum bunga lawang
      4 biji cengkih
      3 biji pelaga
      1 helai daun pandan di simpul

      Bahan ini di goreng tanpa minyak boleh juga jika ingin di bakar dahulu
      10 gm badam
      10 gm kismis
      10 gm gajus

      Bahan Kisar
      4 ulas bawang merah
      2 ulas bawang putih
      1 inc halia


      Caranya;-
      Panaskan minyak sapi dan butter
      Tumiskan bahan tumis dan daun pandan hingga terbit bau yang harum
      Masukkan bahan kisar dan masak hingga terbit minyak
      Tambahkan susu cair, air dan garam secukup rasa
      Kacau rata
      Masukkan nasi
      Kemudian masukkan badam, gajus dan kismis
      Gaul rata
      Tutup periuk nasi dan tanak nasi seperti biasa
      Bila nasi dah masak, ambil chopstik dan lubang-lubangkan
      Masukkan sedikit pewarna didalam setiap lubang
      Tutup semula periuk nasi dan biarkan ia meresap sebentar
      Kemudian gemburkan nasi rata
      Sedia di hidangkan bersama lauk - pauk yang sesuai

      Wednesday, November 12, 2014

      Pengat Labu + Jagung Manis

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera


      Salah satu entry tertungak dari umi...hihi...sesuai untuk minum petang dan hasilnya amat puas hati...pengat ini sangat lemak dan berkrim dan in sha Allah disukai ramai...kerana umi bukan sahaja menggunakan gula pasir yang biasa tetapi  menambah gula melaka... cuba dan rasailah kelainannya...lebih2 lagi jika kita masak dengan ikhlas dan sambil zikirullah...apa tunggu lagi..semaklah bahan dan jom cuba....


      Resepi Pengat Labu dan Jagung Manis

      Bahanya:-
      4 cawan jagung manis
      1/2 biji labu 
      1/2 cawan gula putih 
      3 sudu besar gula melaka 

      1 cawan pati santan 
      3 helai daun pandan 
      4 cawan air 
      1/2 sudu kecil garam


       
      Caranya:-
      1. Bersihkan labu dan potong dadu.  
      2. Masukkan labu dalam periuk dan rebus dengan 4 cawan air bersama daun pandan. Biarkan air mendidih.
      3. Apabila labu dah lembut, masukkan gula melaka,putih, jagung manis dan garam. 
      4. Akhir sekali masukkan santan dan kacau 5 minit.Matikan api.

      Saturday, September 27, 2014

      Di sini lahirnya cinta hatiku

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera

      Apa khabar semua sahabat umi di alam maya ni..lama sungguh umi menyepikan diri kan..maaf kerana keadaan tidak mengizinkan..tapi lepas ni in sha Allah umi akan aktif semula...

      Gambar diatas adalah puteri umi yang lahir pada 18hb Ogos 2014..jadi umi baru lps hari ni..puteri umi lahir di Hospital Selayang pada waktu mlm, memandangkan air ketuban umi pecah sewaktu azan solat isyak berkumandang...dengan rahmat Allah..sakit bersalin kali ini hanya seperti bayi mengeras dalam perut sahaja..segalanya Allah permudahkan..Masya Allah..tabarakallah...

      Nama Iris Tasneem menjadi pilihan suami buat cahaya mata ketiga kami ini..Alhamdulillah..semoga akhlaknya seindah namanya..amin

      Thursday, July 3, 2014

      Iftar 4 Ramadhan

      Assalamualaikum dan selamat tengahari
      Semalam memang ifatr yang semoi buat umi sekeluarga..umi cuma sempat sediakan asam pedas ikan tenggiri dan sayur taugeh goreng je..hhi..ada cucur udang yang jiran umi bagi... itu pun alhamdulillah sesangat..ops lupa ada bersama ikan terubuk masin yang lupa nak snap gambarnya..hihi
      cucur udang ni..umi goreng semula bila hampir waktu berbuka..alhamdulillah..tak ada kurang rezeki..
      sudah pasti semua suriruamh pandai goreng sayurkan..senang je..tapi umi kongsikan juga buat yang baru nak belajar masak..kena tau cara menggorang tau..apa yang perlu letak ataupun tidak...resepinya ialah:-

      Bahannya:-
      Taugeh secukupnya
      2 biji bawang putih - diketuk
      1 genggam Udang kering- direndam dan ditumbuk kasar
      1 keping tauhu - potong dan goreng
      1 biji cili hijau
      Kicap
      Garam
      Serbuk perasa, jika suka
      Caranya:-
      1. Tumis bawang putih dan udang kering sehingga wangi. Masukkan taugeh, kicap dan sedikit garam. Kacau rata.
      2.Masukkan pula cili hijau. Akhir sekali, masukkan tauhu yang digoreng. Kacau rata seketika jer.  3.Boleh tutup api dan sedia untuk dihidangkan.
      Resepi untuk Asam Pedas Ikan tenggiri pula:-

      Bahannya:-
      2-3 keping potongan ikan tenggiri
      5 ulas bawang merah – ditumbuk
      1 ulas bawang putih – ditumbuk
      Sedikit belacan
      4 sudu besar cili kisar
      1/2 cawan air asam jawa
      2 cawan air biasa
      8-10 tangkai daun kesum
      1 kuntum bunga kantan – dibelah dua
      4 biji bendi
      1 biji tomato – dihiris
      Garam

      Cara-cara
      1. Panaskan minyak dalam kuali atau periuk. Tumis bawang merah, bawang putih, dan belacan sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis seketika.
      2. Masukkan air biasa dan air asam jawa. Kacau sekata dan biarkan mendidih.
      3. Masukkan ikan, daun kesum, bunga kantan, bendi dan tomato.
      4. Masukkan garam secukup rasa. Siap untuk dihidangkan.

      Berapa usia Nazirah?

      Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

      Berapa usia Ahnaf sekarang?

      Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

      Berapa usia iris sekarang?

      Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

      Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

      Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

      Blog Archive