Friday, December 12, 2014

Kacang Tanah Goreng Bawang Putih Harimau Malaya

Alhamdulillah..rezeki Harimau Malaya untuk menang 4 -2 Vietnam malam tadi... permainan yang amat mendebarkan dan mengecutkan perut umi... debaran paling kuat bila minit2 akhir... lagi la tak senang duduk..harap Harimau Malaya dapat meningkatkan lagi... Sekalung Tahniah diucapkan.... walaupun berdebar.. tangan umi dan suami serta anak tak pulak berhenti mengunyah... umi makan apa? ha..meh nak bagitau... umi goreng kacang tanah dengan bawang putih...

resepi plak umi hentam je..tapi alhamdulillah sedap dan habis sebekas..hihi...laju je masuk ke mulut... suami umi mintak buat lagi..untuk kudapan masa naik kereta ke..tengok tv ke..memang layan..macam tengok wayang pun ye jugak...memang tak rugi...

Resepi ;- Kacang Tanah Goreng Bawang Putih Harimau Malaya
Oleh ;- umi's cup cake

Bahannya;-
300gram kacang tanah tanpa kulit
10 ulas bawang putih 
1 sudu besar gula
1 kiub ikan bilis
Air secukupnya
minyak untuk mengoreng
1 gengam ikan bilis
3 ulas bawang putih - hiris nipis

Caranya:-
1. Kisar 10 ulas bawang putih bersama gula dan air secukupnya.
2. Kemudian peram bahan yang dikisar bersama kacang tanah dan kiub ikan bilis sekurang2nya 30 minit. (seperti gambar)
3. sambil menunggu kacang diperap, panaskan minyak dan goreng ikan bilis dan bawang putih hiris secara berasingan.
4. Kemudian goreng kacang sehingga masak.
5. Gaul mesra semua kacang, ikan bilis dan bawang putih yang telah digoreng
6.Sedia untuk dihidang..

2 comments:

zila norazila said...

menarik namanya tu umi..he hee habis kacang tue kn sambil layan bola..he hee nasib menang

umi's cup cake said...

tu la zila..berbaloi sebab kacang tu sedap dan harimau malaya menang

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive