Wednesday, November 19, 2014

Sup Merah Tulang Kak Nor

Assalamulaikum dan salam sejahtera

Al kisahnya ada beberap tulang yang tak berapa nak diusik dalam frezer rumah umi ni.. Nak buat sup yang biasa tu..agak dah selalu..jadi umi pun google resepi2 yang bakal berkenan di hati dan bahan2nya ada kat rumah ni... selongkar demi selongkar..selak demi selak..eh, boleh plak selak internet ya..tak kisah la..maka dengan itu, umi pun terjumpa resepi Sup Merah Tulang yang dikongsi oleh Kak Nor (kata jemu masak sup..haha).. Nampak amat menyelerakan..selain itu, boleh makan dengan roti..kalau tak nak makan dengan nasi..(diet la kononnya)

Memandangkan semua bahan ada kat rumah..umi pun mulakan misi memasak sup merah tulang ni..hasilnya...AMAT Puas Hati..lain kali memang nak buat lagi..terima kasih Kak Nor atas perkongsian ini..khas untuk sahabat umi zee yang terliur tu..Selamat Mencuba...



SUP MERAH TULANG
BAHAN2
  • 1kg daging/tulang (kambing/lembu) ~ K.Nor guna tulang lembu jer
  • 1 tin kecil tomato puri
  • 1-2 biji buah tomato
  • 2 sb rempah kari daging
  • 3 sb gula (blh ditambah ikut rasa masing2)
  • 3 sb sos cili (blh ditambah)
  • Air secukupnya
  • sedikit garam
  • sedikit minyak (utk menumis)
Bahan Kisar
  • 10 tgkai cili kering (nak pedas blh lebihkan)
  • 2 biji bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1" halia
Caranya
Tulang kambing digaul dgn tepung terlebih dulu (utk hilang bau hamisnya) dan dicuci. (Kalau lembu x perlu digaul dgn tepung). Rebus tulang tersebut dengan titikkan serai (2 btg), bawang putih (2 ulas) & halia (1"). Didihkan sehingga masak. ~ Stail K.Nor kalau membasuh tulang tak kiralah tulang lembu ke kambing ke maupun hati lembu, K.Nor mmg sentiasa basuh dgn bancuhan tepung gandum utk menghilangkan bau tu.
Sementara itu, dalam periuk yg lain, tumis bahan yg telah diblender dgn sedikit minyak, masukan tomato puri, rempah kari dan tumis hingga garing. Letak chili souce & gula lalu dimasukan air diikuti dgn garam. Masukkan daging yg dah direbus , sekali dgn air rebusan. Kalau air rebusan tu sedikit saja boleh ditambah dgn air biasa. Bila dah agak nak mendidih masukkan buah tomato dan biar sehingga betul2 mendidih dan agak pekat. (Bagi yg suka blh juga letak carrot/kentang). Setelah masak boleh dihidangkan dan taburkan bawang goreng & daun sup. Sedap dimakan panas2..

6 comments:

Liza said...

kalau dapat cicah ngn roti pun sedap kan..

Bbwana adienia said...

wah..rajinnya umi..sedap tu..

umi's cup cake said...

Memang sedap kak liza..ummph sgt

umi's cup cake said...

bbwana..umi bkn rajin sgt tapi teruja nak cuba

zila norazila said...

klu zila jrg bli tulang ummi..sbb mlas nk rebus llma..tp sedap kn klu wat sup..

umi's cup cake said...

umi pun jarang zila tapi ini kebetulan ada..umi rebus pakai pressure cooker je zila

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive