Monday, July 4, 2011

Serimuka Mangga...muka ku pun berseri

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hujung minggu lepas, umi buat serimuka mangga....memandangkan ada mangga yang umi bawa balik dari kampung dan manis sangat....nak buat serimuka ni kenalah pilih mangga yang manis ya..jangan pula pilih mangga yang masam...hilang la serinya kuih serimuka ni...resepi ni umi ambil dari ryoazhar...dan boleh di klik sini... rasanya manis dan diimbangi dengan pulut yang lemak2 masin tu....kebetulan ibu saudara suami umi dan babysitter anak2 umi datang ke rumah....alhamdulillah, rezeki mereka...seronok sebab ada juadah untuk jamu mereka...suami umi cakap macam tau2 je kan ada tetamu datang...tetamu datang kan bawa rezeki...ok lah jom tengok resepi yang lemak, manis dan masin ni....

Jom Cuba : Serimuka Mangga

Apa yang diperlukan?

*Lapisan bawah

  • 1 cawan beras pulut
  • 1 cawan santan pekat
  • secubit garam

Jom Cuba!

  1. Rendam beras pulut selama 30 minit,toskan
  2. Masukkan beras dalam bekas yang digliskan dengan sedikit minyak
  3. Tuangkan santan pekat,kemudian taburkan garam
  4. Kukus hingga beras pulut tu nampak lembut.(lebih kurang 15 minit)

sambil tu..buat lapis atas pulak...


Apa yang diperlukan?

  • 1 biji buah mangga yg masak (saiz sederhana)
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan air
  • 1 sb gula
  • sedikit pewarna kuning

Jom cuba!

  1. Kupas buah mangga,hiris dan masukkan dalam blender bersama semua bahan
  2. Kisar sampai sebati
  3. Kemudian,tuang ke atas beras pulut..
  4. Kukus lagi selama 15 minit/hingga masak.

0 comments:

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive