Images

Puding Laici Dangdut Chef Hanieliza

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pagi2 umi dah tunjuk puding...takkan umi makan puding untuk sarapan, ya tak? puding ini umi buat untuk minum petang semalam...sejap makan sejuk2...tapi puding ni agak manis...lain kali umi nak kurangkan sedikit sukatan gulanya memandangkan resepi ini menggunakan air gula dari 2 tin air laici...resepi ini umi ambil dari buku yang baru umi beli dari kedai buku popular...patut la selama ini umi cari buku ni di kedai buku lain tak pernah jumpa...rupa2nya buku ni diterbitkan eksklusif untuk kedai buku popular ni....

seronok bila umi dah terjumpa, terus umi beli...suami kata tak menyabar...seronok punya pasal...balik tu umi terus cuba resepi ni....banyak resepi dalam buku chef hanieliza ni...365 jenis resepi...kiranya 1 hari 1 resepi tu memang kena la dengan umi yang baru2 nak belajar ni...
15 menu istimewa dalam buku ni
  1. Senangnya masak ayam
  2. Senangnya masak ikan
  3. Senangnya masak daging
  4. Senangnya masak kambing
  5. Senangnya masak makanan laut
  6. Senangnya masak tauhu & telur
  7. Senangnya masak kerabu & salad
  8. Senangnya masak sayur
  9. Senangnya masak sambal & sos
  10. Senangnya masak nasi
  11. Senangnya masak mi, mihun & keutiau
  12. Senangnya masak makanan barat
  13. Senangnya masak kuih muih & minum petang
  14. Senangnya masak kuih kukus
  15. Senangnya masak puding & dessert

kali ni umi cuba yang no 15 tu..mcm promote buku plak kan? ok la jom tengok resepinya....

Jom Cuba : Puding Laici Dangdut

Apa yang diperlukan?

10 gram serbuk agar-agar
2 liter air @ 8 cawan air
2 cawan gula halus
2 tin laici-diasingkan airnya
1 tin susu cair(400 mililiter)


Jom Cuba!

Basahkan acuan. Ketepikan.
Masakkan serbuk agar2, air dan gula sehingga mendidih.
Tutupkan api. Kemudian masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
Susun buah laici di dalam acuan yang telah disediakan.(cara umi)
Tuangkan agar2 ke dalam acuan. Biarkan sejuk.
Apabila sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk.
Hidangkan dengan buah laici yang diasingkan tadi.

2 comments:

AZLITA AZIZ said...

waaaaa... ada puding dangdut.. akak dah lama nak buat puding ni... tapi tak sempat lagi.. mesti sedap ni sebab ada laici

memang sedap kak ita..lebih2 lagi makan sejuk2 dan makan bersama keluarga dengan penuh kasih sayang...lebih2 plak umi ni

Labels

ahnaf (38) aiskrim (11) apam (7) Ayah (3) Ayam (40) bekal (14) birthday (34) biskut (19) buahan (47) Bubur (13) Coklat (27) cup cake (20) Cuti2 (11) daging (22) Entah (22) Follower (5) GA (18) Info Rumahtangga (5) kek (96) Kenangan (25) kuih (51) lain (59) lepat (1) Majlis (10) makan2 (46) Makanan Laut (43) mee (22) minuman (12) Muffin/Cup Cake (44) murtabak (6) nasi (43) Nazirah (65) NGM8 (5) piza (4) Potluck (4) puding (28) rojak (3) Roti (38) Sayuran (75) sup (34) Telur (9) Tempahan (9)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers