Thursday, May 10, 2012

Nasi Impit Goreng Marbeles Kak Anymz

 Assalamualaikum dan selamat pagi
 
Alhamdulillah, sedar tak sedar dah hari khamis...kalau staf kerajaan hari ni ramai yang pakai baju corak batik...berwarna warni dan ceria...bagi yang bercuti atau suri rumah yang berdekatan dengan AEON Wangsa Maju akan adakan hari AEON, diskaun sehingga 80%...satu pelaburan yang berbaloi...cuma kena bezakan keperluan dan kehendak tau....

 Hari ni umi nak panjang2kan satu resepi mdah dan yang penting...amalan menDERHAKA adalah dilarang sama sekalo oleh tuan punya resepi...jadi sebagai orang baru, umi kena patuh...jangan langgar pantang larang tu...betul tak kak Anymz?...kita baik kan Izah..hehe...apa pun, moh le tengok apa2 yang diperlukan tu...terlupa bagitau rasanya?...rasanya mesti la sedap sayang oi...anak2 umi pun minta buat lagi...ha, macam tu la ceritanya.....

Jom Cuba : NASI IMPIT GORENG MARBELES KAK ANYMZ
sumber terpelihara : kak Anymz
Sumber sekunder : Izah Muffin lover

Apa yang diperlukan?
  • nasi impit 
  • udang kering 
  • cili kering 
  • bawang besar 
  • bawang putih 
  • bawang merah 
  • udang basah 
  • isi ayam - umi guna isi ayam kisar
  • kobis 
  • sawi 
  • kicap manis 
  • garam

Jom Cuba!

  1. kisar cili kering bersama udang kering dan bawang besar 
  2. panaskan kuali 
  3. tumis bwg merah dan bwg putih yang dah di tumbuk halus 
  4. masukan bahan kisar dan masak hingga terbit minyak 
  5. masukan garam 
  6. masukan udang basah yang sudah di buang kulit dan isi ayam 
  7. kacau hingga masak 
  8. masukan sawi dan kobis 
  9. masukan nasi impit yang sudah di potong2 
  10. masukan kicap manis 
  11. gaul bersama 
  12. jgn kacau lama sgt nnt nasi impit jadi lembik 
  13. angkat 
  14. dan sedia untuk di hidangkan

NOTA: Kak Anim cakap.. jangan derhaka dengan resepi ni. Nanti tak sedap mcm kena sumpah. Kikiki.. So saya tak derhka. Semua saya letak ikut arahan resepi. - umi pun ikut je

 

6 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

sELAMAT PAGI......SEDAP MENU PAGI INI BAK CIKIT...

umi's cup cake said...

Selamat pagi kak...boleh, amik la 2 mangkuk..buat banyak ni...

ady said...

as-salam siti
nasi impit ni macam lontong goreng kan..mmg npk sedap..abg ady pun nak cikit...

umi's cup cake said...

Walaikumsalam Abg Ady,
untuk abg ady, dua mangkuk pun boleh..lagi banyak lagi meriah..hehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam my dear... selalu jengah sini... perasan macam dah follow.. sekarang follow dah hehee.. siap buh kat LINK sekali.. tq so much dear... wahh lontong goreng tu bukan main basah sedap betul!!!!

zila 4ever said...

lontong kering kita panggil..mmg sedap...x berhenti klu dh menyuap..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers