Thursday, May 3, 2012

MAYONNAISE PANCAKE

Assalamualaikum dan selamat petang
Jom minum petang...tapi makan pankek je ya...kelakarkan umi ni...orang lain makan penkek masa sarapan..umi buat minum petang plak ya...layan je la...umi amik resepi ni macam biasa dari CMG lagi...blog feveret umi...
kalau kat kampung mungkin panggil lempeng...agaknya cuma tak la tembam2 mcm CMG punya... umi tak puas hati...nanti nak buat lagi dan bagi tembam macam pipi umi...ok la, semak la resepi yang mudah ni...

Jom Cuba : Mayonnaise Pancake

Apa yang diperlukan?
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred "A"
1 1/2 camca besar gula halus
30 g mentega, dicairkan
1 camca besar mayonnaise
1/2 cawan susu cair (mat guna susu sejat)
1/2 camca teh esen vanilla (resipi asal tak letak)
Secubit garam halus
Mentega, madu dan buah2 segar untuk dimakan bersama pancake

Jom Cuba!
  1. Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan mayonnaise, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.
  2. Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.
  3. Panaskan non-stick frying pan(mat guna saiz 4 inci) pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak (mat sapu permukaan kuali tadi dengan paper towel bersih yang dicelup sedikit minyak). Sudukan anggaran 4 camca besar adunan tadi. Ratakan.
  4. Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit atau hingga keperangan. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.
  5. Hidangkan bersama mentega, buah2an segar dan curahan madu...hmm sedappp u!..Nak makan dengan sambal tumis pun ok juga..kita yang buat dia kann...

2 comments:

zila 4ever said...

salam umi
ada coklat lg..tu yg kita suka:)

umi's cup cake said...

salam zila,
memang coklat feveret umi sekeluarga...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive