Images

Chocolate Mayonnaise Cake


Assalamualaikum dan selamat tengahari

Terima kasih diatas ucapan2 selamat hari lahir pada umi semalam...genap la 32 tahun hidup di muka bumi Allah ni..nikmat yang tak terhingga...


Hari ini pula, 1 Rejab..maka ramai yang berpuasa termasuk umi dan suami...memulakan bulan Rejab ni dengan pemulaan yang baik...macam umi baca dalam blog umiaiz.blogspot.com

Ketahuilah bahawa bulan Rajab itu adalah bulan ALLAH, maka :
> Barangsiapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan Rajab dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT.

> Barangsiapa yang berpuasa 2 hari dalam bulan Rajab mendapat kemuliaan di sisi ALLAH SWT.

> Barangsiapa berpuasa3 hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH akan menyelamatkannya dari bahaya dunia, seksa akhirat, dari terkena penyakit gila, penyakit putih-putih di kulit badan yang menyebabkan sangat gatal dan diselamatkan dari fitnahnya syaitan dan dajjal.

> Barangsiapa yang berpuasa 5 hari dalam bulan Rajab, permintaannya akan dikabulkan oleh ALLAH SWT.

> Barangsiapa berpuasa 7 hari dalam bulan Rajab, maka ditutupkan tujuh pintu neraka Jahanam.

> Barangsiapa berpuasa 8 hari dalam bulan Rajab, maka dibukakan lapan pintu syurga baginya.

> Barangsiapa berpuasa 15 hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barangsiapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH akan menambahkan pahalanya.”

Berbalik pada resepi Chocolate Mayonnaise Cake yang umi amik dari blog kak yatie..kali pertama tengok kak yatie buat dah tertawan..lebih menarik, kek ni hanya guna mayonnaise...tanpa mentega, telur atau minyak...dan yang paling penting...whisk kan aje aduanannya...
ha...ni gambar nazirah yang tak puasa tak sabar nak makan...kek ni sedap dan rasa bancuhan nescafe nya memikat..umi buat untuk majlis kesyukuran jiran depan rumah umi iaitu Sabariah..umi harap sabariah puas hati...umi buat dalam cup supaya senang nak makan...deconya umi tengok kak paty buat...cuam tangan umi keras sikit...tak cantik sangat la...jom tengok resepi mudah  ni...

Jom Cuba : Chocolate Mayonnaise Cake

Ingredients:
  • 2 cups flour*
  • 1 cup sugar
  • 6 Tbsp cocoa powder*
  • 1/4 tsp salt*
  • 2 tsp baking soda*(*stifed)
  • 1 cup mayonnaise
  • 1 cup cold coffee-Yatie guna nescaffe 3in1 bancuh dngn air
  • 1 teaspoon vanilla
Method:
  1. Preheat the oven to 350 degrees (175 degrees C) and grease two 6″ rounds, two 8″ rounds, or a 9×13″ baking dish.
  2. In a large bowl, whisk together the flour, sugar, cocoa powder, salt, and baking soda.
  3. In another large bowl, stir together the mayonnaise, coffee, and vanilla.
  4. Beat in the dry ingredients gradually, scraping down the sides of the bowl often.
  5. Pour the batter into the cake pans and bake 25-35 minutes. Keep an eye on the cake and don’t let it over-bake, otherwise it’ll be dry.
Chocolate buttercream frosting (for a 6″ cake):
  • 1 cup solid vegetable shortening
  • 1 cup butter, softened
  • 3/4 cup cocoa powder
  • 6-7 cups powdered sugar
To make the frosting:

  1. Cream together the butter and shortening. Gradually beat in the cocoa powder, powdered sugar, and rum. If the consistency is too stiff, add a dash of milk to thin the icing.
  2. To decorate the cake, first apply a thin layer of frosting to the cake. It should be a little thicker than a normal crumb coat so that you don’t see the colour of the cake underneath. Then, using a 1M decorating tip, work from the inside out to create the roses, piping in circles around the centre point and spanning the side of the cake. Create the roses on top with the same method, making them about the same size as the ones along the sides. Fill in the holes with simple stars or swoops.

7 comments:

Anonymous said...

aslmkm. Ummi, kalau tak mau letak kopi/nescafe boleh tak? Sbb anak masih kecik2 lg dan baru tadika, mmg dorang dilarang keras utk amik sebarang produk berkafein. Agak2 menjejaskan struktur dan tekstur kek tak?

walaikumsalam..rasanya kalau x nak letak kafein cuba gantikan dengan minuman coklat ke...untuk seimbangkan kuantiti kepekatan aduanan kek tu..tak salah mencuba

Anonymous said...

owh, agaknya selain kopi dan coklat kalau nk gantikan dgn rasa strawbery pun mesti sedapkan. Thanx ye share recipe. Semoga Allah memberi keberkatan pada ummi diatas ilmu yg dikongsi dan bertambah rezeki.

cuba la umi rasa tak salah mencuba..Semoga Allah juga menberkati awak sekeluarga

SAlam Ummi.. selamat berpuasa bulan Rejab.. Dan selamat panjang umur, murah rezeki, di beri kesihatan yang baik, bahagia bersama keluarga tersayang..

hadoii tengok anak dara cun tu menjilat duk depan pc ni pun macam nak cekot aje kek comey tu hehhehee

Salam kak Sha,
Amin...Semoga Allah juga memberkati Kak Sha sekeluarga...

Anak dara tu la model umi kak sha..adik model jugak tapi versi muka selamba

Salam kak Sha,
Amin...Semoga Allah juga memberkati Kak Sha sekeluarga...

Anak dara tu la model umi kak sha..adik model jugak tapi versi muka selamba

Labels

ahnaf (38) aiskrim (11) apam (7) Ayah (3) Ayam (40) bekal (14) birthday (34) biskut (19) buahan (47) Bubur (13) Coklat (27) cup cake (20) Cuti2 (11) daging (23) Entah (22) Follower (5) GA (18) Info Rumahtangga (5) kek (96) Kenangan (25) kuih (52) lain (61) lepat (1) Majlis (10) makan2 (46) Makanan Laut (44) mee (23) minuman (13) Muffin/Cup Cake (44) murtabak (6) nasi (43) Nazirah (65) NGM8 (5) piza (4) Potluck (4) puding (28) rojak (3) Roti (38) Sayuran (78) sup (36) Telur (11) Tempahan (9)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers