Monday, May 7, 2012

Nasi Baryani / Beriani dan Kuah Daging Baryani Batu Pahat

Assalamualaikum dans selamat tengahari

Alhamdulillah, masih kita bertemu di minggu baru dengan semangat yang baru...semoga j\hidup kita lebih diberkati Allah dan dipermudahkan laluan untuk beriman dan beribadah kepada Allah...sebagai insan yan lemah dan tiada daya kecuali dari Allah jua...
Semalam ibu umi datang ke rumah umi di gombak...ibu datang bersama2 adik umi yang ada di Johor...ada jemputan kenduri kawan adik umi di Klang...dapat la anak2 umi lepaskan rindu pada nenek diaorang...siap dapat baju baru lai dari nenek...ibu beli dari China...
  
caption : bergaya dengan baju baru..suka la tu...
  
berbalik pada resepi ni, umi ambil dari mrsdayat dari Myresepi dan dah banyak kali buat dan umi pernah masukkan di sini....cuma kali ni umi buat juga pajeri nenas dan ayam masak merah serta ayam goreng untuk anak2 umi...umi masak khas untuk ibu dan adik2 umi...meriah makan ramai2 dan seronok rasa bila berkumpul cuma tak cukup 'korum' sebab adik yang bongsu tak ada...miss u dear...
 
rasanya? senang cerita macam ni la ya...bila tengok ibu tambah sampai 3 kali, rasa nak senyum meleret sampai ke telinga rasanya....alhamdulillah...berdebar2 juga sebab yang datang makan tu....semua laebih pandai masak dari umi....huhu...ok la hari ni umi masukkan sekali lagi resepi nasi baryani dan kuah daging..esok akan umi kongsi resepi pajeri nenas dan ayam masak merah...jom semak apa yang perlu?



Jom Cuba : Nasi Baryani dan Kuah Daging Baryani Batu Pahat

Apa yang diperlukan?( 4org )
  • 3 cwn beras basmathi
  • sedikit rempah tumis
  • *6 ulas bwg merah (blend)
  • *5 ulas bwg putih (blend)
  • *2"halia (blend)
  • setengah biji bwg besar (hiris)
  • sedikit daun pudina, daun bawang. daun sup
  • 2-3 tbsp minyak sapi
  • 1tsp garam
  • sedikit pewarna kuning
  • gajus dan kismis sebagai hiasan (goreng)
  • 2tbsp rempah baryani
  • 4 setengah cwn air
  • setengah cwn susu cair
Jom Cuba!

  1. panaskan minyak sapi,kemudian tumis rempah tumis dan rempah baryani
  2. masukkan bawang hiris..gorengkan sebentar.kemudian, masukkan pula 2tbsp campuran bwg merah+halia+bwg putih yg di blend tadi.(baki campuran yg di blend akan diguna utk kuah daging baryani).
  3. masukkan air..tunggu sampai didih
  4. masukkan daun bwg,daun pudina,daun sup.masukkan juga garam.kemudian..masukkan pula beras.kacaukan
  5. pindahkan periuk ke dalam rice cooker.biar nasi masak
  6. bila nasi dah masak, keluarkan daun-daun yg ade dlm periuk tu.kemudian tambahkan susu cair ke dalamnya.titikkan pewarna..kacaukan.
  7. masukkan 2 senduk kecil rempah dari kuah daging baryani ke dalam nasi.kacau rata. (nak lebih 'kick',masukkan juga 2-3 ketul daging bersama kuah dari kuah daging tu ke dalam nasi)
  8. masukkan gajus dan kismis.sedia untuk di hidangkan...
  9. utk resepi kuah daging, adalah seperti dibawah.
Jom Cuba : Kuah Daging Baryani
 

Apa yang diperlukan?( 4 org )
  • setengah kg daging lembu (potong kiub)
  • setengah biji bawang besar (hiris)
  • baki bwg merah+halia+bwg putih yg di blend **dr resepi nasi baryani batu pahat
  • 1 biji tomato saiz besar (belah 4)
  • 3-4 biji cili hijau
  • 2tbsp tomato puree
  • 1tbsp sos tomato
  • 1/4 cwn susu cair
  • sedikit ghee
  • sedikit rempah tumis
  • 3 tbsp rempah baryani
  • garam,gula,ajinomoto secukup rasa
  • sedikit daun sup,daun bawang,daun pudina
  • 1 tbsp yogurt
Jom Cuba!

1. gaul daging dgn yogurt.sementara tu,panaskan minyak sapi (anggaran rata bwh periuk)
2. tumiskan rempah tumis dan bawang yg dihiris.biar bwg agak garing sedikit
3. masukkan baki bwg2 yg diblend.kacau sampai naik bau
4. masukkan daging..gaulkan.
5. masukkan tomato dan cili hijau.cili tu takyah hiris.masuk sebijik2..

6. masukkan pula daun-daun,garam,ajinomoto dan gula.kacaukan sebati
7. tutup periuk,biarkan lebih kurang 10-15minit supaya daging tu lembut.
(pastikan kuah tu sama rata ngan daging.kalau tak rata...bule tambah air)
8. ambil seketul daging,picitkan..utk tgk dah lembut atau belum.
9. bila daging dah agak2 empuk,masukkan sos tomato,tomato puree dan susu cair. kecilkan api,kacaukan dan biar lagi atas dapur..
10. last skali..masukkan rempah baryani dan kacaukan sebati..
11. buleh la di hidang bersama nasi baryani..
Nota : update.lupe lak nk bgtau..bule juge ganti daging ni ngan kambing or ayam.kalo kambing ikut je care ni.kalo ayam,goreng skjap(jgn smpai garing) ayam tu..baru masuk dlm kuah..=)

2 comments:

zila 4ever said...

sangat2 kecur nie...he hehe nak nakkk

umi's cup cake said...

ala..dah abis la sbb semua makan bertambah

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive