Images

Sambal Udang Kering Terung

Assalamualaikum dan selamat pagi
 
Apa khabar? Semalam ramai kakitangan kerajaan yang telah mendapat kenaikkan gaji...alhamdulillah..bagi yang belum dapat jangan kecewa...bukanya tak dapat cuma sedikit lewat (mcm umi, hehe)....

ok la hari ni umi nak kongsi resepi sambal udang kering terung...entah betl nama tu, umi pun tak pasti sebab umi cuma buat ikut rasa hati umi...sebenarnya umi pernah makan di satu restoran menggunakan sambal udang kering dan di makan bersama sejenis yang rupanya macam kueh teow tapi digulung...rasanya amat sedap...jadi umi pun cuma la bayangkan apa ramuan yang digunakan untuk membuat sambal tu...
dan akhirnya umi dah jumpa ramuan yang rasanya seakan-akan sambal yang umi makan tu cuma kali ini umi padankan dengan terung yang umi rebus sehingga lembut...makan dengan nasi panas2 dan singgang ikan memang amat menyelerakan...(umi makan sampai 2 pinggan nasi, ganaz kan?) hehe..ok la meh la sudi2kan tengok resepinya

Jom Cuba : Sambal Udang Kering Terung

Apa yang diperlukan?
  • 4 batang terung _ direbus sehingga lembut
  • 4 sudu besar gula melaka
  • 1 sudu besar gula pasir
  • 1 kiub ayam
  • Garam secukupnya

Bahan Kisar (kisar kasar sahaja)
  • 1 biji bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 gengam udang kering (direndam dgn air panas dahulu) - kalau nak lebih pun boleh
  • 3 sudu besar cili kisar-boleh tambah jika suka pedas
  • 1 inci belacan
  • Air secukupnya untuk kisar

Jom Cuba!
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi.
  2. Masukkan gula melaka, gula pasir dan kiub ayam.Perasakan garam.
  3. Masak sambal sehingga agak kering.
  4. Hidangkan bersama terung yang telah direbus. Siap untuk dimakan.


6 comments:

Liza said...

salam umi, akk mmg suka mkn terung sambal ni, tp kan anak2 mmg tak mkn langsung....huhhhh susah

salam kak liza, budak2 kak..anak umi pun memilih juga..kadang2 hari ni suka, esok dah tak suka...

ady said...

as-salam SITI
npk appetizing!!! suka terung masak macam ni..

salam abg ady...jangan lupa cuba tau..sedap...

SAlam cayanggg wahhh akak datang terlambat!! mesti dah habis huaragggggaaa..... nak jugak! hehhee.. :))) muahzz

Salam kak sha,
terima kasih sebab sudi datang..terharu dan teruja...muah2 juga

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers