Friday, April 6, 2012

Congo Bar

Assalamualaikum dan selamat tengahari

Pejam celik, pejam celik...dah jumpa balik hari Jumaat...bila sibuk ni, rasa cepat sangat masa berlalu...umi nak kongsi satu resepi yang amat sedap tapi ringkas je...hasil sekodeng dapur Kak K1 iaitu blog citrasawan...kata kak K1, asalnya dari kak rima dan kak ayu dan kedua-duanya dari seberang tambak @ Singapura...

Siapa yang suka makan brownies dan cookies pasti akan suka congo bar ni...dan bagi peminat coklat juga pasti suka sebab congo bar ni kaya dengan rasa coklat....umi bila dah makan sepotong, terasa nak makan banyak2 potong...kejap je dah tinggal separuh...alahai, hilang la usaha nak diet...

Bagi ibu2 yang bekerja, congo bar ni memang salah satu menu desert yang boleh dibuat memandangkan ia ringkas dan bahan2 juga memang ada di dapur..umi minta salin semula di sini ya kak K1...minta halal ya rima dan ayu..sudi2kan la...

Jom Cuba : Congo Bar

Apa yang diperlukan?
  • 315gm tepung gandum
  • 2 ½ sudu teh baking powder
  • ½ sudu teh garam
  • 150gm mentega
  • 300gm gula perang
  • 3 biji telur B
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 300gm chocolate chips
  • 100gm hirisan badam atau yang disukai
  • Hirisan : hirisan badam untuk hiasan
Jom Cuba!

  1. Ayak tepung, baking powder dan garam. Gaulkan bersama chocolate chips dan hirisan badam. Ketepikan.
  2. Satukan mentega dan gula perang, gaul menggunakan spatula kayu hingga sebati.
  3. Masukkan telur satu persatu, gaul rata.
  4. Masukkan campuran tepung, kaup balik hingga rata.
  5. Tuang dan ratakan ke dalam loyang. Tabur dengan hirisan badam.
  6. Bakar di dalam oven yang di panaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 30-35 hingga atasnya kuning keemasan. Jangan terlebih bakar, cucuk dengan lidi jika tidak melekat boleh diangkat.

4 comments:

izahdaut said...

mmg best congo bar ni. ingat lagi masa buat dulu, lepas buat berebut makan ngan anak2. hehee

umi's cup cake said...

tu la zah...mulut pun tak abis2 mengunyah..hilang terus diet zah oiii

zila 4ever said...

salam kenal dan ziarah disini umi..resepi sedap2 ..baru jumpa link blog nie kt dapur izah..sy follow yer..jemput ke blog sy..;)

umi's cup cake said...

salam kenal kiza, blog umi ni biasa2 je..tak macam blog zila yang lebih kreatif dan menarik..umi follow jugak..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers