Images

Doh Karipap Kak Shiela

Assalamualaikum dan selamat pagi
Eh..pagi2 dah tayang karipap yang tak berapa cun ni kan...hehe, maaf la ya sebenarnya seronok sebab dapat buat karipap yang sedap sangat...resepi dari kak shiela yang duduk seremban tu...cuma inti bukan inti telur koboi tapi inti daging kari...mmmmm i like...hehe
bila azan je...lepas baca doa buka puasa, kurma sebiji..terus ngap karipap nan sedap ni sampai 3 ketul... tak sedar diri plak tu...walaupun rupa tak cantik bukan sebab resepi tak sedap...tapi dek tangan nan keras ni...alhamdulillah..nikmat Allah berikan...nanti nak buat lagi dan rupa paras tu nak tingkatkan lagi....Terima kasih Kak Shiela sebab sudi kongsi resepi yang sedap ni...
ok la umi tak dapat nak tulis panjang...moh la tengok apa yang diperlukan untuk karipap yang sedap ni....

Jom Cuba : Doh Karipap Kak Shiela

Apa yang diperlukan?
  • 500gram tepung gandum
  • 1/4 cawan marjerin
  • 1/2 cawan minyak
  • 220ml air-anggaran
  • 1 sudu kecil garam - anggaran

Jom Cuba!
  1. Masakkan marjerin dan minyak sehingga betul2 panas.
  2. Tuangkan ke dalam tepung gandum.
  3. Gaul rata dengan tepung sehingga menjadi seperti serbuk roti.(AWAS panas, sila gunakan senduk dahulu)
  4. Bila agak suam, masukkan air sedikit demi sedikit.
  5. Uli sehingga rata dan sebati.
  6. Rehatkan doh dalam 20 minit sebelum digelek untuk proses seterusnya.
  7. Bahagikan doh kepada saiz yang dikehendaki dan berbentuk bulat.
  8. Masukkan inti dan kelim.
  9. Pastikan minyak tidak terlalu panas kerana kulit karipap akan tidak cantik.



2 comments:

salam Umi..bulan puasa ni k.atie membeli jer kuih..mkn pon xbyk mana.

Tp klu nkpuas mkn...eloknya buat lar..nampak sedap tuh!

salam kak azatie,
umi pun kalau mkn x ramai lbh baloi beli tp ni teringin buat sendiri..lebih baloi..hehe

Labels

ahnaf (38) aiskrim (11) apam (7) Ayah (3) Ayam (40) bekal (14) birthday (34) biskut (19) buahan (47) Bubur (13) Coklat (27) cup cake (20) Cuti2 (11) daging (23) Entah (22) Follower (5) GA (18) Info Rumahtangga (5) kek (96) Kenangan (25) kuih (52) lain (61) lepat (1) Majlis (10) makan2 (46) Makanan Laut (44) mee (23) minuman (13) Muffin/Cup Cake (44) murtabak (6) nasi (43) Nazirah (65) NGM8 (5) piza (4) Potluck (4) puding (28) rojak (3) Roti (38) Sayuran (78) sup (36) Telur (11) Tempahan (9)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers