Tuesday, July 10, 2012

Coklat Oreo Upin & Ipin

 Assalamualaikum dan selamat pagi
Pagi2 dah tayang coklat kan...buat rosak gigi anak2 je...jadi pesan penaja, sila gosok gigi setelah selesai makan coklat...hehe
Dah lama nak buat coklat oreo ni tapi asyik tertangguh je sebab biskut oreo dah abis sebelum jadi coklat...bukan setakat anak2...ayah anak2 pun sama jugak...sila celup dalam susu ya bila makan biskut oreo...
 
 Tengok je ya..anak2 umi makan coklat oreo...nak bagi dah abis...konon2 aksi manja la makan coklat tu...
 Cuba tengok isi coklat oreo yang sedap tu...ditambah dengan gambar upin & ipin kegemaran...
Tengok tu..kak nazirah dah cop dulu..takut adik abis kan semua...ops lupa, resepinya umi ambil dari blog kak azlita aziz...kalau nak tengok step by step...tengok la kat link ni ya...tq kak ita...
Jom Cuba : COKLAT OREO
By : Chef Amer
Rujukan : Buku Terokai Rahsia Coklat















Apa yang diperlukan?
  • 300 gm coklat susu kompaun
  • 1 bungkus biskut oreo
  • Edible Imej secukupnya.
Jom Cuba!
  1. Coklat susu kompoun di racik halus
  2. Cairan coklat susu kompaun secara double boiler
  3. Bila dah cair angkat, lap dasar bekas supaya tiada air menitis.
  4. Masukkan coklat dalam piping bag
Cara
  1. Mula-mula sediakan acuan seperti di bawah.

2. Pastikan acuan ini di bersihkan dan pastikan juga ianya kering.

3. Paipkan coklat yang telah di cairkan dalam acuan 1/3 sahaja

4. Kemudia ketuk-ketukkan acuan  atau hentak-hentakkan acuan supaya semua gelembung udara keluar

5. Selepas itu, susunkan biskut oreo.

6. Tekan-tekan sedikit biskut oreo supaya dia masuk ke dasar  sedikit.

7. Kemudian paipkan semula baki coklat tadi hingga penuh.

8. Hentak-hentak lagi acuan untuk meratakan permukaan dan mengeluarkan gelembung udara.
Jika ada yang tak rata nanti ratakan ya.. tekan-tekan sikit.

9. Simpan dalam peti ais hingga mengeras.

10. Setelah keras keluarkan dari acuan.

11. Jika ada lebihan coklat, potong dengan pisau yang halus dan tajam matanya



12.Sediakan Edible Imej yang kita suka.

13. Sapukan sedikit coklat di belakangnya.

14. Kemudian lekatkan pada permukaan coklat kita tadi. Kemaskan.



2 comments:

ady said...

as-salam SITI
SELAMAT PAGI!!!pandainye menghasilkan idea tu...cantik pulak coklat oreo tu..

umi's cup cake said...

Waalaikumsalam abg ady,
coklat ni bulan je cantik tapi sedap...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers