Monday, July 16, 2012

Bubur Lambuk Daging + Telor Masin Kak Jee

 Assalamualaikum dan selamat tengahari
Apa khabar? Semoga semua yang sudi berkunjung di blog umi ni sihat walafiat dan sedang bersedia untuk menyambut bulan ramadhan yang mulia tidak lama lagi...tak sampai seminggu lagi kan....
Al kisahnya buat bubur ni semalam kerana terliur sangat bila kak jee sebut, ramai yang suka bubur ni...umi memang suka makan bubur..lebih2 lagi bubur lambuk..tapi bubur lambuk ni tak masin walaupun guna telur masin sebagai bahan...betul kata kak jee..memang bubur ni sedap...nazirah dan ahnaf pun makan bertambah2...sesiapa yang nak resepi, umi tampalkan kat bawah ni ya...selamat mencuba....
Jom Cuba : Bubur Lambuk Daging + Telor Masin Kak Jee

Apa yang diperlukan?

  • secawan beras
  • daging ikut suka banyak mana
  • bawang putih
  • bawang merah
  • halia
  • kayu manis & bunga lawang
  • telor masin
  • ½ cawan pati santan
  • garam dan aji (kalau perlu)
  • minyak bijan


Jom Cuba!

  1. cuci beras. kemudian jerang atas dapur. bubuhlah air banyak2.  kemudian daging dipotong kecik-kecik dan dimasukkan bersama beras tadi. campakkan sedikit kayu manis dan bunga lawang.masaklah sampai beras betul2 hancur. kalau tak cukup hancur, tambah air lagi sampai bubur jadi halus. kjee ni guna pressure cooker. 10 minit jer. masukkan sekali dengan daging tau dalam periuk tekanan udara tu. 
  2. kemudian bila beras dah cantik hancur, masukkan sedikit santan. susah nak agak banyak mana. tapi kalo satu cawan beras tu yang dah jadi bubur nasi, masukkan setengah cawan santan pekat. masak lagi sampai mendidih. bubur ni tak usahlah buat pekat atau cair sangat. kalau rasa pekat sangat bubuh air lagi dan masak. begitu juga kalau cair, masaklah bagi dia pekat sikit. 
  3. apabila bubur sudah mendidih, pecahkan telor masin ke dalam bubur perlahan-lahan. satu cawan beras tu, bubuhlah dalam empat biji telor asin. masak dengan api pelahan kerana kuning telor masin lambat sikit masaknye. kacau perlahan2 takut telor kuning pecah. guna senduk dan angkat telor masin  utk pastikan ia sudah masak. rasalah. kalo perlu letak garam, letakklah sikit. ada suka bubuh kicap cair sewaktu makan. ada suka bubuh sikit msg masa masak. kemudian tutuplah api. 
  4. tumis halia yg telah diracik halus bersama bawang merah dan bawang putih dalam minyak yg sikit. garing jer, tuangkan keatas bubur dalam periuk. tumis darat orang kata? hidangkan dalam mangkuk, bubuh kuning telor masin satu dan taburkan daun sop, daun bawang ker atau bawang goreng. jgn lupa titiskan sikit minyak bijan. ini penting nak bagi aroma yang power.

4 comments:

inazamri said...

dah lama tak makan bubur nasi camni.Terasa nak mkn bubur la pulak ni..terliur dah.

zila norazila said...

salam ummii cyyggg..aduuhhh terliur jgk nie..mcm nk buat bubur jgk la..h ehheee dh lama x makan..ok nnt nk cuba jgk la..:)

umi's cup cake said...

Salam inazamri,
sedap tau bubur ini..cuba la

umi's cup cake said...

Salam zila,
buat tau...jgn tak cuba...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers