Wednesday, November 30, 2011

Daging Masak Merah & Nasi Goreng USA..Jauh tu...

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dah makan malam? umi baru selesai, alhamdulillah..makan nasi goreng USA (tapi kat USA tak ada kot)..macam mana sejarah nama nasi goreng ni pun umi tak pasti...cuma yang umi pasti, nasi goreng ni amat serasi dengan daging masak merah...umi memang agak cerewet bila pilih nasi goreng usa di kedai makan...umi tak berapa gemar makan dengan ayam masak merah tapi lebih serasi dengan daging masak merah...mungkin sebab kali pertama umi makan di Parit Raja, Batu Pahat di satu kedai makan thailand, umi dihidangkan dengan daging...

Dagingnya pulak, mesti warna merah..nama pun masak merah kan? puas umi cari resepi yang sesuai..akhirnya juma dengan resepi yang dikongsikan oleh Dyna di Myresepi.com...umi amat puas hati dapat apa yang umi idamkan...alhamdulillah, suami umi pun suka...nasi goreng pula umi ambil dari blog kak Azlita, boleh la klik sini...tak payah panjang2 lagi ya..jom semak resepinya...


Jom Cuba : Daging Masak Merah Dyna

Apa yang diperlukan?
  • 1/2 kilo daging dipotong nipis n direbus dengan pewarna merah sehingga lembut
  • 1 bijik bawang besar dimayang
  • 1 bijik cili capsicum hijau
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu besar sos cili, 2 s/b sos tomato n 2 s/b sos tiram.. klu suka bleh lebih2 kan ikut citarasa
  • garam secukup rase...
  • klu ader.. bleh letak kacang buncis.. daun bawang n daun sup... tak der kat dapur so tak letak...
Jom Cuba!
  1. Tumiskan bawang besau.. bawang putih n halia sehingga kekuningan
  2. Masukkan sos cili, sos tomato n sos tiram... klu kering taruk air skit... klu suka berkuah bleh taruk banyak skit... tapi jangan banyak ngat...
  3. Masukkan garam.. serbuk perasa klu suka bleh letak.. tapi saya tak letak sbb tak elok lah....
  4. Masukkan daging rebus tadi.. masak hingga sebati..
  5. Masukkan cili capsicum hijau tadi.. klu nak letak.. bleh masukkan kacang buncis.. daun sup n daun bawang..
  6. Bleh makan ngan nasik putih.. atau jadikkan lauk nasi goreng USA
Ok, ni pula resepi nasi goreng USA nya....


Jom Cuba : NASI GORENG USA



Apa yang diperlukan?
  • 2 mangkuk nasi putih
  • 1 keping dada ayam - dipotong kiub - umi tak letak
  • 1 kiub - ayam
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar cili sos
  • 1 sudu makan kicap manis
  • sayur campur - jika suka - umi letak kacang buncis dan karot

Bahan Kisar
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • sedikit belacan
  • 10 tangkai cili kering - direndam hingga lembut

Jom Cuba!
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali.
  2. Tumiskan bahan kisar hingga garing dan naik bau.
  3. Masukkan kiub ayam, dan potongan ayam. Masak hingga ayam empuk.
  4. Tambahkan cili sos, sos tiram dan kicap manis. Perasakan kalau dah cukup masin dan manisnyer tak perlu bubuh garam dan gula kalau kurang tambahlah mana yg patut.
  5. Siap kuah masukkan dalam mangkuk.
  6. Tinggalkan sedikit kuah dalam kuali untuk mengoreng nasi.
  7. Masukkan nasi dan goreng nasi dgn lebihan kuah tadi hingga sebati semuanyer. Boleh masukkan sayuran campur jika suka.
  8. Siap! boleh lah dihidangkan di atas pinggan.

4 comments:

Anonymous said...

kak..saya pun suka makan nasi goreng USA ni..tapi untuk bezakan dia dengan nasi goreng yang lain kan ada telur mata ngn satu sosej.. =)

umi's cup cake said...

Tu la...ini salah satu nasi goreng yang akak memang suka walaupun makan kat kedai

Sue said...

Lapar la...mesti sedap ni.

umi's cup cake said...

Sedap su..rasa nak makan banyak kali

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers