Thursday, November 24, 2011

Bubur Putih, Bubur Merah

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Resepi ni umi cari kat Myresepi.com dan alhamdulillah ada juga sebab banyak panggilan nama bubur ini dan umi pun kurang pasti namanya apa, tapi masa kecik2 dulu selalu makan dan tetiba teringat, tu yang umi cari kat myresepi.. resepi ni umi ambil dari Mrsdayat..terima kasih sebab sudi kongsi menu yang macam nak hilang ni..tapi mrsdayat panggil bubur pulut lemak hitam putih
umi biasa panggil bubur putih bubur merah..tak kisah la apa namanya...yang penting lepas la hajat nak merasa bubur ni..rindu zaman duduk kat johor selalu jugak dapat makan bubur ni masa kenduri doa selamat...umi tak pasti d negeri lain ada ke tak...atau ada tapi nama lain juga...bila umi suruh suami umi teka nama bubur ni, suami umi terus jawab bubur pulut...hehe, biar apa pun namanya, yang penting umi boleh rasa bubur ni walaupun tak duduk johor...
resepi tak manis sangat dan rasanya boleh dikategorikan sebagai lemak2 manis la..bagi yang suka manis, boleh tambah lagi gula putih tapi bagi umi sekeluarga, sudah sedang elok je manisnya......bagi yang tak pernah atau tak tau, boleh la cuba..senang je dan yang penting sedap...
Jom Cuba : Bubur Putih Bubur Merah

Apa yang diperlukan?
  • 1 cwn beras pulut
  • 3 cwn air **
  • 3 tbsp santan pekat (sy gune yg dlm tin tu..)
  • 3 tbsp gula merah
  • 1 tbsp gula pasir (omit kalau tanak manis sgt)
  • garam secukup rasa
  • ** air ni..ikut suka nak byk mane. kalau pekat sgt..bule tambah 1 cwn air lg..=) kalau suke pekat..3 cwn dh cukup
Jom Cuba!
  1. Pulut dan air..di rebus sampai pulut kembang- umi rendam semalaman pulut supaya cepat kembang, betul ke teori ni? tapi kalau tak rendam atau rendam sekejap pun ok juga..
  2. Masukkan santan pekat..kacau sebati
  3. Tambahkan sedikit garam. Kemudian asingkan 1/4 bhgn dr bubur pulut tu dlm bekas lain
  4. Masukkan pula gula pasir dan gula merah dlm 3/4 bhgn bubur pulut yg tinggal.kacau sampai rata
  5. Bila nak makan, cedukkan sedikit bubur pulut putih ke atas bubur pulut merah..

2 comments:

ady said...

as-salam siti
teringat masa zaman kecik2 mak ady mesti buat bubur putih bubur merah ni bila tiba harijadi kami adik beradik...

umi's cup cake said...

Waalaikumsalam abg ady,
siti pun sebab terigat masa kecil2 la, cari resepi ni..indah kan masa kecil2 dulu..rajin mak abg ady buat..

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive