Monday, March 26, 2012

Kek Pisang Tanpa Telur 'Kak liza - Intai dapur'

Assalamualaikum dan selamat pagi

Semoga semuanya ceria di pagi Isnin yang selalunya membawa kepada 'blues'...mari kita 'merah2' kan hari kita...jangan 'biru' sangat...mesti kebanyakan yang duduk di KL ni malas rasanya nak ke temapt kerja, maklum la malam tadi hujan dan suasana sejuk amat menyaman..susah nak tinggalkan katil yang empuk tu...tapi demi tugas dan amanah, kita tetap menjalankan tugas dengan penuh dedikasi...

pagi tadi umi dengar dari radio KL fm, Dato' Hj Mohd Fadzilah Kamsah adamenyatakan bahawa
"kalau kita mulakan hari kita dengan senyuman (walaupun tidak ikhlas pada awalnya), kebahagiaan akan timbul dalam hati kita dan impaknya orang sekeliling kita juga akan rasa bahagia..."
maknanya bila kita cuba untuk senyum, lama2 ia akan menjadi kebiasaan dan hati akan timbul jadi bahagia...terutamanya kata Dato' lagi, suami2 hendaklah senyum kepada isteri dan anak2 agar ikatan kekelurgaan akan lebih bahagia selain senyum itu sedekah...apa lagi? senyum la walaupun tengah mengadap komputer sorang2...senyum, tak perlu kata apa2....

ok la berkait dengan resepi kek pisang tanpa telur ini umi intai dapur kak liza - Intai Dapur ... umi memang suka buat kek pisang sebab fav. suami umi..kalau kek pisang, suami umi akan ulang makan banyak kali..kalau kek lain makan juga cuma kurang sikit ulangnya... lebih menarik, kek pisang ni jimat telur...hehe...umi buat dalam cup cake dan umi ganti badam dengan coklat urai...betul kata kak liza, walau tanpa telur...kek ni marbeles sangat...suami umi kata nak beli pisang lagi dan suruh buat kek pisang ni banyak sikit...tak cukup katanya...terima kasih kak liza atas resepi yang hebat ini....



Jom Cuba : Kek Pisang Tanpa Telur

Apa yang diperlukan?

  • 8-9 biji pisang berangan - lenyek
  • 1 cawan gula pasir / gula perang
  • 3/4 cawan minyak
  • 1/4 cawan susu segar
  • 3 cawan tepung gandum
  • 2 s/t baking powder
  • 1 s/t soda bikarbonat
  • 1 s/t esen vanila/ esen pisang
  • Badam cincang - tabur
Jom Cuba!
- panaskan oven 180C
- tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder diayak dulu.
- campurkan gula ke dlm pisang yg dilenyek.
- masukkan minyak, esen pisang dan susu dan gaul sebati.
- akhir sekali masukkan bhn2 yg diayak dan gaul dgn spatula.
- tuang ke dlm loyang yg telah disapu mentega dan taburkan badam cincang.
- bakar selama 40 minit atau hingga masak...

Cara2 nak buat kek ni senang jer, lebih kurang macam muffin, gaul2 dan bakar...senangkan, tp hasilnya mmg marbeles....wallllaaaaa

0 comments:

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive