Tuesday, November 26, 2013

Victoria Sandwish Cake untuk ulangtahun pernikahanku..

Assalamualaikum dan Selamat Tengahari
Alhamdulillah...bersyukur ke hadrat ilahi... hari ini 26hb November 2013 genap 7 tahun usia perkahwinan umi dan suami...waktu yang agak singkat berbanding orang lain tapi cukup bermakna buat keluarga kecil umi...
Doa untuk suamiku…
Bismillahirrahmanirrahim….. Dengan menyebut asmaMu ya Allah yang Maha Kasih dan Sayang… Puji syukurku atas segala nikmatMu untuk ku… Telah kau berikan aku satu pendamping hidup 
Yang senantiasa setia menjaga dan melindungiku..
Berjalan sejajar denganku.. Yang dengan cinta dan sayangnya mampu menghapus segala lara… 
Yang segala hidupnya diserahkan untuk menyayangiku…. Yang dengan cintanya padaMu mampu mengecup hatiku ketika ku berduka..
Ya Allah kumohon PadaMu… Kini berilah ia kemudahan dalam melangkah.. Berjuang mencari keRidhoanMu… Berjuang menjemput Rezeki yang Kau takdirkan untuknya… Berjuang untukku dengan cintanya padaMu….
Ya Allah Maha pengabul doa… Terimalah berjuta doa dan harapku… 
Balaslah segala keluhuran dan kesabarannya Balaslah segala kebaikan juga amarahnya Dengan CintaMu….
Ya Allah Sang Pemilik Hati…. Sampaikan berjuta sayangku untuknya… 
Sampaikan sejuta cintaku padanya… Dan sampaikan terima kasihku yang sangat untuknya… 
Kerana telah bersedia menyatu dalam satu rasa… Dengan segala macam kunci syurga yang kau Pilihkan untukku..
Ya Allah sampaikan salamku pada baginda Rasulullah… Yang telah begitu banyak mengajarkan cinta dan kasih sayang… Sungguh Engkau Maha Mengetahui segala isi hati… Maka kabulkanlah doaku…..
Amin ya Rabbal ‘Alamin………
Untuk ulang tahun ini umi memang dah lama teringin nak buat kek Victoria Sandwish ni.. alkisah nak buat jem sendiri sebab lupa nak beli...hihi... tetapi naluri si suami mengatasi segalanya bila suami umi belikan jem rasberry yang sedap bila balik dari New Zealand... Alhamdulillah, terharu dan tak terkata...
Jem rasberry ini amat sedap dan maka tertunailah hajat nak buat kek yang simple tapi amat memikat ni...nanti nak buat lagi dan lagi la... ok la bagi yang nak resepi kek ini, umi kongsikan resepi kek yang amat mudah tapi sedap sangat ni...cuma umi tak buat dalam 2 loyang (malas), umi potong dua bila dah masak kek tu...sapukan jem dan lapiskan semula...
Resepi : Victoria Sandwish Cake
Oleh : Umi's Cup Cake
 
Bahannya:-
  • 250 gm butter
  • 200 gm gula castor
  • 250 gm tepung kek
  • 5 biji telur (saiz b)
  • 2 sudu teh esen vanila
  • Jem Rasberry secukupnya utk sapu pd kek
  • gula ising secukupnya untuk ditabur atas kek
Caranya:-
  1. Panaskan oven suhu 150C dan sediakan acuan kek 2 biji ukuran 7 inci yg dialas dgn kertas kek
  2. Ayak tepung kek.
  3. Putar butter dan gula sehingga kembang dan gebu.
  4. Masukan telur satu persatu sambil diputar perlahan (selang 5 minit setiap satu) dan masukkan esen vanila.
  5. Masukkan tepung dan kaup balik dengan senduk hingga sebati.
  6. Bahagikan adunan menjadi 2 bahagian dan ratakan ke dalam 2 tin kek tadi dan bakar selama 45 minit.
  7. Sejukan kek dan sapu jem diatas sebiji kek dan lapiskan dgn sebiji lagi kek..
  8. Akhir sekali hias dengan buah strawberry dan blueberry... tabur diatas kek dgn gula ising.

4 comments:

ady said...

salam
nak rasa2...tgk jam rasberry tu mcm sedap aje...kalau dapat 1 botol pun baikkkk...

umi's cup cake said...

Salam..
boleh in sha Allah..

ZalinZalina said...

Hepi Anniversary ye Umi...mudah2an kekal bahagia hingga ke Jannah :)

umi's cup cake said...

Terima kasih kak zalin..amin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers