Wednesday, November 20, 2013

Kek Sifon Coklat

Assalamualaikum dan selamat pagi
Atas permintaan anak2 umi yang inginkan bawa kek sifon coklat ke rumah pengasuh...kek sifon ini memang lembut sangat...bak kata nenek umi, yang tak ada gigi pun suka sangat makan kek sifon macam ni...untuk anak2 umi...umi hias ala2 sarang burung yang hanya ada telur burung yang warna warni...ibu burung keluar cari makan...hihi...ye, ye je kan umi ni...pagi ni umi ada mesyuarat...nanti umi updatekan resepi kek sifon yang lembut sangat...
kek ini juga boleh jadi asas kek yang marbeles seperti kek coklat mousse...tengok la model...free nak bergambar...suka sangat dapat kek...walaupun kek sifon coklat je...gembira bila anak gembira...apa pun terima kasih kak rahel atas perkongsian ini...

Chocolate Chiffon Cake
Resepi:Kevin Chai
Sumber: Rahel 

Bahan A:
70g chocolate
150ml milk
60ml cooking oil
6 egg yolks
1 tsp chocolate emulco
110g plain flour
20g cocoa powder
1/4 tsp bicarbonate of soda
Bahan B:
6 egg whites
1/2 tsp cream of tartar
150g caster sugar

Method:
1.To make egg yolk batter,melt chocolate and milk over simmering
   water.Cmbine with oil,egg yolks and and chocolate emulco in a
   mixing bowl.

2.Fold in flour,cocoa powder and soda until forms batter.

3.T o make white foam,beat egg whites and cream of tartar until mixture
   forms solf peaks.Gradually add in sugar,beating at high speed until frothy
   and stiff peaks forms.

4.Gently fold beaten egg white foam into egg yolk batter until blended.

5.Pour batter into ungreased 9-in(22cm) tube pan.Bake in preheated oven
   at 170'C for 30-40 minutes or until cooked.

6.Removed from oven,invert cake onto table until completely cooled.


6 comments:

zila norazila said...

salam ummi,kek sifon mmg lembut..aritu zila dh buat buh prisa strwbery..jp jew habis..

Bbwana adienia said...

salam umi..

alahai, comelnya sarang burung..telur colorful lagi.hehe..mesti anak2 suka kan..apapun, kek sifon memang sedap dan lembut.sya pun suka..nak jugak la, bleh?

umi's cup cake said...

Salam zila,
tu la lembut sangat kek ni...masa nak deko pun susah sikit

umi's cup cake said...

Salam Bbwana,
nak ke? meh la datang gombak...

cheq da said...

Wah umi..nti nk cuba la kek ni

umi's cup cake said...

cuba la ched da..selalunya resepi kak rahel memuaskan...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive