Tuesday, November 12, 2013

Kek Pisang Kak Besah

Assalamualaikum dan selamat pagi...
Salah satu resepi yang amat umi suka cuba bila ada lebihan pisang yang masak ataupun memng beli pisang untuk buat kek... memandangkan suami umi memang peminat tegar kek pisang... kiranya ku yang dulu, kini dan selamanya suka makan kek pisang... cuma umi ada tambah sedikit coklat cip...coklat lagi...ish2..memang akan gebu la badan umi yang sedia gebu ni... tapi umi nak cerita, kek pisang kak besah ni lagi gebu gebas tau... i tell u... memang tak rugi mencuba...terima kasih kak besah atas pengkongsian ilmu ini yang menyebabkan suami umi bertambah sayang pada umi...anak2 pun sayang...hik hik... meh la tengok resepinya....

Bahan-bahan ( seisi keluarga )

  • 3 cawan tepung gandum(300g)
  • 2 cawan pisang lecek/lenyek
  • 1 1/4 cawan minyak masak(230g)
  • 1 cawan gula pasir(200g)
  • 4 biji telur
  • 1 1/2 sudu makan (1 1/2 penutup botol soda tu) bicarbonate soda
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Lenyek pisang masak dgn gelas plastik.(jgn di blend,nanti x nampak jalur2/urat2 pd kek = x cantik)
  2. Campurkan bicarbonate soda ke dalam pisang; lenyek lagi hingga pisang berbuih. jika soda berketul,ayak dgn penapis teh trus kdlm pisang. bagi yg tak biasa dgn carani, boleh ayakkan bicarbonat soda tu dgn tepung.
  3. Blend telur & gula (guna blender cili je) hingga berbuih & gula hancur .pastu masukkan minyak & blend dlm 5 saat.lepastu campurkan bahan yg diblend td dgn pisang,gaul dgn senduk akhir sekali campurkan tepung sambil digaul sebati.jgn di blend.guna senduk saja.
  4. Masukkan kedalam acuan yg telah disapu minyak @ majerin, serta telah dipanaskan terlebih dulu. bakar lh dlm suhu 180'c selama lebihkurang 40 mnt.
  5. Yg dlm gambar ni,saya potong semasa masih suam,so x nmpak coraknya.jika dibiar betul2 sejuk @ beberapa jam,kek akn bertambah gelap dgn jalur2 pisang yg ketara....
  6. Selamat mencuba.. insyaallah x kantoi...
  7. # cara memasukkan sodabicarbonate tu boleh juga dgn mengayakkannye brsama tepung #

6 comments:

cheq da said...

Baru jea cuba resepi ni ptg ni selepas melawat ke sini...memang sedap

zila norazila said...

Umi..mmg nmpk gebus..klu rajin nnt buat jgk.ada pisang ktbumh ne.

umi's cup cake said...

Cheq da,
cuba la resepi ni memang lembut dan puas hati..

umi's cup cake said...

Zila,
buat tau..nanti amik gambar ya..siti suka tengok gambar dlm blog zila

ady said...

salam siti
npk sgt2 gebu kak pisang tu..siti guna pisang apa ye...?

umi's cup cake said...

Salam Abg Ady
tu la gebu kan.. siti guna pisang emas je..

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive