Thursday, September 20, 2012

Stew Daging Kak Hana

Assalamualaikum dan selamat pagi

Apa khabar sahabat2 umi yang dekat atau pun jauh... dah sarapan? mungkin ada yang baru nak minum pagi...apa2 pun yang penting kita kena jaga kesihatan yang Allah berikan pada kita... umi ada terbaca di Facebook berkenaan  tujuh (7) amalan yang kadangkala kita terlupa atau pun kurang prihatin...kat sini umi salin kembali info kesihatan yang perlu kita tahu iaitu :
  1.  Menjawab telefon menggunakan TELINGA KIRI (Gangguan Saraf Otak) - Bahayakan?
  2. Mengambil Ubat dengan AIR SEJUK (Elak kesan sampingan pada perut) -  pernah terbuat tak?
  3. Tidak mengambil makan malam SELEPAS jam 7.00 malam (Mengelak Obesiti) - susahnya nak elak...
  4. Banyakkan MEMINUM AIR pada waktu siang dan Kurangkan pada waktu malam (Elak penyakit) - InsyaAllah buat...
  5. Waktu terbaik untuk TIDUR dari jam 10 malam hingga 6 pagi (Kesegaran) - mesti cukupkan...
  6. Jangan terus tidur SELEPAS makan ubat ( Kesan sampingan) - jarang buat ni
  7. Jangan menjawab panggilan telefon apabila BATERI TELEFON berada dalam keadaan LEMAH (Radiasinya 1000 kali ganda dari biasa) - baru tau, takutnya...
Bercakap tentang info kesihatan, hari ni umi nak kongsi resepi kesihatan iaitu Stew Daging Kak Hana yang umi buat masa kunjungan kak ipar umi sekeluarga...umi gandingkan dengan roti..alhamdulillah, memang kenyang dan sedap stew ni...anak suadara umi suka sangat...anak2 umi jangan cakap la, apa saja jenis sup/berkuah memang kegemaran...terima kasih kak hana atas perkongsian ini...izin umi kongsikan di sini plak ...


RESEPI STEW DAGING
asal : resepi.raidah
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan:
  • 500gm daging lembu/kambing ~ bersihkan dan potong kiub
  • 2 biji bawang besar ~ potong dadu
  • 5 ulas bawang putih (jgn hiris/potong, sebiji2)
  • 2 sudu pes bawang - resepi di bawah
  • 1 batang lobak merah ~ potong dlm 1 inci
  • 2 biji kentang ~ belah 4
  • 2 helai daun bay
  • 2 sudu tepung gandum - hana letak 1 sudu makan je
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • Garam dan gula
  • Sedikit daun bawang, sup dan bawang goreng ~ utk hiasan
  • Minyak untuk menumis
  • Air secukupnya.
Cara-cara
  • Panaskan minyak didalam periuk tekanan(pressure cooker) atau periuk yg sesuai. Gaulkan daging bersama serbuk lada hitam dan gorengkan daging lebih kurang 10-15 minit atau daging keperangan. Kemudian angkat daging.
  • Tumiskan bawang putih, merah dan daun bay. Kemudian masukkan pes bawang dan tepung gandum, kacau rata.
  • Masukkan semula daging dan air secukupnya, kacau rata. Tutup periuk dan masak selama 1 1/2 hingga 2 jam(kalau menggunakan periuk tekanan, masak selama 20 minit).
  • Kemudian tambahkan kentang dan lobak. Tutup dan masak lagi selama 20minit atau sehingga sayuran empuk/lembut.
  • Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Hidangkan dengan ditaburkan dgn bawang goreng, daun sup dan daun bawang.
Nota Kak.Raidah:
***Saya tidak menggunakan sebarang perasa(MSG/stok ayam) dlm masakan saya. Saya menggantikan dgn gula serta menggunakan bawang yg banyak dlm setiap masakan.

RESEPI PES BAWANG
Source : Kak.Raidah

Bahan-bahan
  • 1 kg bawang besar ~ belah 2 dan hiris
  • 300 gm bawang putih ~ belah dua
  • 1/2 liter minyak atau secukupnya
Cara-cara
  • Panaskan minyak, tumiskan bawang putih sehingga kekuningan dan angkat.
  • Kemudian tumiskan pula bawang besar sehingga bawang masak tak perlu sehingga garing. Angkat.
  • Kisar bawang putih dan merah sehingga hancur. Guna pengisar kering atau boleh juga masukkan dlm pengisar dan kisar bersama minyak gorengan tadi.
  • Masak semula bawang tersebut sehingga bawang betul2 masak.
  • Pes bawang ini boleh disimpan....taruh dalam botol dan simpan dalam peti ais.

2 comments:

zila norazila said...

salam syg ummi,
takutnya baca..amalan tue ada yg digunakan jgk..sedap stew daging x pernah buat lagi:)

umi's cup cake said...

Salam Zila Sayang,
tu la umi pun selalu buat tanpa tau akibatnya... sedap stew daging ni sebab ada pes bawang ni zila

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers