Wednesday, September 5, 2012

Kuah Lodeh

Assalamualaikum dan selamat tengahari

Apa khabar sahabat umi semuanya.... Ada yang baru berpuasa sunat 6 hari? Mungkin ada juga yang telah beraya kali kedua...Selamat berpuasa dan selamat berhari raya kali kedua juga....
Hari ni umi kongsikan kuah lodeh yang umi dan keluarga kecil belum puas makan masa hari raya sebab umi demam pada raya kedua dan ketiga...hehe...selera ada tapi bila dah masuk angin, muntah apa yang dimakan...jadi, tak puas la nak makan...
Umi tak ada resepi yang betul2 sukat tapi umi amik dari kak azlita yang resepinya lebih kurang kuah lodeh yang umi buat ni...umi makan dengan burung puyuh goreng, nasi impit dan telur rebus..alhamdulillah, sedap dan menyenyangkan...kalau sudi, ambil la resepinya..kepada kak ita, terima kasih daun keladi...nanti umi ambil resepi lagi....

 JOM CUBA : LODEH


Apa yang diperlukan?
3 keping tauhu ~ digoreng dan dipotong 4
2 keping tempe ~ dipotong dadu dan dugoreng
50 gm fucuk ( tauhu kering) ~ dipotong dan rendam hingga lembut
50 gm soo hoon ~ dipotong dan rendam hingga lembut
4 tangkai kacang panjang potong 2 cm
1 batang lobak merah ~ dipotong mancis kasar
1/4 kobis bulat ~ dihiris
1 biji kentang ~ didadu
1 liter santan cair
250 ml santan pekat
garam dan gula secukup rasa
1 kiub ikan bilis
1 batang serai ~ titik


Bahan Kisar
2 sudu besar udang kering ~ direndam lembut ~ kisar
6 ulas bawang merah ~ kisar
3 ulas bawang putih ~ kisar
1 biji buah keras ~ kisar
1 inc kunyit hidup ~ kisar
1 inc halia ~ kisar
Kesemua bahan diatas dikisar sekali




Jom Cuba!
Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar bersama serai hingga harum.
Tambahkan santan cair dan kiub ikan bilis biar kan kuah hingga mendidih
Masukkan sayur-sayur yang keras dahulu seperti kentang lobak dan kacang
Biarkan ia empuk
Tambahkan santan pekat dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Masukkan bahan-bahan yang selebihnya satu persatu dan kacau hingga kuah masak sempurna.
Sedia di hidangkan bersama nasi himpit, sambal tumis dan telur rebus.
Nak lagi sedap makan bersama ketupat, rendang dan kuah kacang
Boleh juga di makan bersama nasi.

Cara menghidangkan lodeh di meja hidangan. Kuah lodeh di masukkan ke dalam mangkuk yang dalam dan besar. Ambil sedikit minyak daripada sambal tumis dan titiskan di atas kuah lodeh. bahan-bahan lain di letakkan dalam bekas yang berasingan.

3 comments:

zila norazila said...

salam syg umi,
kita pun rindu jgk nk makan lodeh n ktupat..tp hubby x suka sgt ..dia nk nasi jagung n kari ayam..waallaa x bertemu btl selera kami berdua..burung puyuh sedapnya..:)

umi's cup cake said...

Salam Zila Sayang,
Dulu suami umi pun macam tu sebab dia asal terengganu tapi lama2 dia puak yang terlebih suka..hehe..anak2 ikut selera umi la..alhamdulillah senang...

Engineers Love Cooking said...

Salam Umi, kalau ada nasi impit, kuah kacang, sambal goreng, serunding, telor rebus dan paru goreng boleh cuba lontong kering.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers