Tuesday, September 11, 2012

Nasi Minyak Bandung

Assalamualaikum dan selamat pagi
Mari..mari...mari makan nasi minyak bandung...ha, nasi minyak bandung & mee bandung ni hanya ada di Malaysia...jangan cari di bandung sebab kat sana tak ada.... nasi minyak bandung ni adalah hasil curahan kasih sayang AlongRoz untuk anaknya Laila yang sangat suka apa saja yang berwarna merah jambu... sweet kan? nasi minyak ni memang sedap dan yang penting ia sangat mudah disediakan...HANYA 3 LANGKAH JE... ahnaf dan nazirah pun makan bertambah-tambah...alhamdulillah dan terima kasih AlongRoz...
Umi gandingkan nasi minyak bandung ni dengan ayam sos siam (resepinya umi masukkan esok ya), dalca sayur, keropok papadom dan air sirao bandung soda...nyummy kan? umi harap AlongRoz halalkan resepinya...

Jom Cuba : Nasi Minyak Bandung
Saiz hidangan: 6 orang

Apa yang diperlukan?
5 cwn@ Beras (@ guna cwn sukatan rice cooker) - basuh & tapis
1 sb Butter + 1 sb Minyak Sapi
Rempah Tumis (Kulit Kayu Manis, Bunga Lawang, Cengkih, Pelaga)
3 ulas Bwg Merah*
2 ulas Bwg Putih*
1" Halia* (* tumbuk kasar) 
1 helai Daun Pandan - koyak2an & simpul
100ml Susu Cair
5 cwn@ Air
Garam
Setitik Pewarna Merah (jgn byk) 
Gajus goreng & Bawang Goreng untuk tabur- umi tambah

Jom Cuba!
1. Panaskan butter & minyak sapi, tumis rempah campur dan bhn tumbuk* sehingga wangi.
Masukkan beras & gaul rata.
2. Masukkan kedalam rice cooker bersama kesemua bhn2 yg lain.
Biarkan nasi masak secara otomatik.
3. Hidangkan dgn lauk kegemaran.


6 comments:

izahdaut said...

cute la nasi warne pink.. sodap tuuu :-)

Sheila Shafeareen said...

salam..menarik npk ,,,rasa pun tentu sdp dgn rempah tumisan tu...nak try juga....

umi's cup cake said...

Salam Sheila,
alhamdulillah memang sedap nasi minyak bandung ni...cuba la

umi's cup cake said...

Izah....izah,
rindunya..lama menghilang...ada berita best tak? cuba la nasi ni tapi mungkin tukar kaler hijau untuk anak2 izah, jadi tukar nama ben 10..hehe, gurau je

Liza said...

mmg nasi ni lain dr yg lain, menarik kaler pink tu....

umi's cup cake said...

kak liza, cuba la nasi ni..jangan tak cuba...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers