Friday, January 20, 2012

Asam Pedas Ikan DTS

Assalamualaikum dan selamat pagi

hai pagi2 dah tayang asam pedas ikan..umi memang 'hantu' asam pedas...tak pernah jemu...pagi ke, tengahari ke, petang ke, malam apa lagi la..tak pernah jemu..mungkin ada yang kata orang Johor memang macam tu...kalau ikan atau 'isi' asam pedas dah abis tapi tinggal kuah...umi ikut nenek umi, tambah telur dan hancurkan..sayang kuah tu, katanya...macam juga En. Mat Gebu (DTS) yang tak pernah jemu..cuma umi lebih suka air tangan ibu umi..lebih 'kick'...dan kalau balik kampung, memang ibu umi akan buat special untuk umi...

dan yang paling umi tak boleh lupa kenangan pasal asam pedas ni....semasa mengandungkan nazirah, pagi2 mesti umi akan beli nasi lemak kak gee di kantin tempat kerja umi dan kuahnya bukan sambal ya..TAPI asam pedas...lebih banyak daun kesom, lebih best...hari2 tanpa jemu kecuali hari cuti sampai suami kak jee dah kenal dan tau apa umi nak makan...jadi, tak heran la sekarang memang nazirah suka makan asam pedas juga cuma dia panggil sup..ok la kali ini umi masak ikut versi En. Mat Gebu...sudi2 kan la ya

Jom Cuba : Asam Pedas Ikan DTS

Apa yang diperlukan?

3 keping isi ikan jahan putih (ikan duri bersaiz besar) - umi ikan kembung je
1 cekak daun kesom
1 1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
2 senduk nasi penuh cili kisar
1/2 camca teh serbuk kuyit
2 biji tomato - potong baji (umi tambah)
Air secukupnya


BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci belacan

Jom Cuba!
  1. Ikan jahan dipotong dua jika besar, perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan kisar halus hingga harum, tambah serbuk kunyit dan cili kisar, terus memasak hingga terbit minyak, guna api kecil dan dikacau selalu.
  2. Tuang air secukupnya, kacau dan bila mendidih, masukkan nenas, jus asam jawa, lada hitam dan daun kesom. Tambah ikan dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak dengan api sederhana hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar masakan 2 - 3 jam untuk mendapat rasa yang lebih mesra.

2 comments:

Cik Sibuk said...

ni kita baru je lepas makan malam...lauk asam pedas :)

asam pedas ikan pari la tapi..

umi's cup cake said...

tak pe..akak kalau nama asam pedas, apa2 ikan pun boleh

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive