Images

Dapur Tanpa Sempadan CMG atau Tiffinbiru

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Jap ni tadi masa umi nak link2 kan resepi pengat labu yang CMG kongsikan...umi baca entry CMG malam tadi pasal "Entry tak semengah? Janji bukan curi punya" ...sedih melihat trend masyarakat sekarang ni...suka ambil jalan mudah...nak capai sesuatu dengan jalan mudah dan tak mahu rasa susah payah...hanya yang mengalami je rasa pengalaman 'usaha tangga kejayaan'...bukan mudah nak berjaya macam blogger masakan seperti CMG, kak ummi, kak nor dan blogger2 lain, bukan sahaja blogger masakan tapi yang lain juga seperti Ben, Puteri Katek, Sunnah, dan tak tersenarai oleh umi....terlalu ramai dan mempunyai cara tersendiri dan yang penting, mereka BERUSAHA untuk berjaya ke tahap ini melalui tulisan mereka...



Walaupun umi baru dan tak akan dapat jadi sehebat mereka tapi sedikit sebanyak umi tahu perasaan mereka bila terluka atau ada yang tak tahu bagaimana menilai usaha orang lain...ye la apa yang mereka lalukan adalah ikhlas dari hati untuk berkongsi dengan semua...umi memang akui, umi banyak sekadar 'silent reader' untuk blog2 mereka tapi kat sini umi nak ucapkan TERIMA KASIH YANG TAK TERHINGGA KEPADA MEREKA kerana banyak ilmu yang umi perolehi bukan sekadar masakan tapi juga dari segi photograhy, ilmu pengetahuan dan maklumat termasuk juga lawak jenaka untuk menghibur duka lara

Berbalik pada resepi pengat labu CMG, alhamdulillah amat menepati citarasa tekak umi...kalau nak tengok versi CMG, kat sini dan sini dan sini dan tak lupa juga di sini..untuk rujukan umi, umi tampal pula kat bawah ni....jom jenguk jap...

Jom Cuba : Pengat Labu

Apa yang diperlukan?

  • 1/2 biji labu manis, buang biji, kupas dan didadu besar2, cuci dan toskan
  • 1/4 cawan bubur cha-cha, cuci dan rebus hingga lembut, toskan - umi tak letak, tak ada stok
  • 3/4 camca besar biji sago, cuci dan toskan
  • 1 helai daun pandan, disimpul
  • 1 ketul gula melaka, potong kecil*
  • 1/4 cawan gula pasir*
  • 1 cawan air*(*dimasak hingga gula cair, dan tapis)
  • 350 ml santan pekat
  • Air secukupnya
  • Secubit garam

Jom Cuba!
  1. Rebus labu bersama secukup air (agak2 tenggelam labu) bersama daun pandan dan sago biji hingga labu 3/4 empuk. Masukkan air gula dan kacau rata. Masukkan bubur cha-cha dan tambah santan pekat.
  2. Bila mendidih, masukkan garam, kacau dan rasa jika perlu tambah gula secukup rasa, terpulang tahap kemanisan yang anda sukai, tapi pada mat, manis2 buah sudah memadai. Masak sekejap dan matikan api, hidangkan sejuk atau panas...

0 comments:

Labels

ahnaf (38) aiskrim (11) apam (7) Ayah (3) Ayam (40) bekal (14) birthday (34) biskut (19) buahan (47) Bubur (13) Coklat (27) cup cake (20) Cuti2 (11) daging (22) Entah (22) Follower (5) GA (18) Info Rumahtangga (5) kek (96) Kenangan (25) kuih (51) lain (59) lepat (1) Majlis (10) makan2 (46) Makanan Laut (43) mee (22) minuman (12) Muffin/Cup Cake (44) murtabak (6) nasi (43) Nazirah (65) NGM8 (5) piza (4) Potluck (4) puding (28) rojak (3) Roti (38) Sayuran (75) sup (34) Telur (9) Tempahan (9)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers