Tuesday, May 3, 2011

Roti Naik CMG dan Nasi Goreng Sardin


Ini la bfast umi dan famili semalam, bfast yang simple tapi yang penting kenyang...roti dan nasi goreng sardin...resepi nasi goreng sardin ni simple ja cuma perlu tumis bawang merah dan putih, masukkan ikan sardin yang telah dihancurkan dan biar sekejap, kemudian masukkan sayur kegemaran. jika kering, tambah sedikit air untuk sayur tu masak, akhir sekali tambah la nasi putih yang telah disejukkan, kacau rata dan tambah perisa..siap...angkat dan masuk dalam pinggan dan sedia untuk dimakan....manakala roti tu umi amik resepi dari CMG. suami dan anak2 umi suka sangat makan, sekejap je licin seloyang...seronok sangat sebab akhirnya jadi buat roti setelah 3 kali mencuba..alhamdulillah..jom tengok resepinya ya...

Jom Cuba : Roti Naik CMG

Apa yang diperlukan?

  • 400 g tepung roti
  • 100 g tepung Hong Kong
  • 250 ml air
  • 50 g susu tepung
  • 3/4 camca teh bread improver (umi tak letak)
  • 180 g gula perang (brown sugar) Mat guna 120 g gula halus
  • 100 g mentega
  • 11 g yeast segera
  • 1 camca teh esen vanilla
  • Beberapa titik pewarna kuning (tak letak sebab habis stok)
Jom Cuba!
  1. Satukan semua bahan2 di atas dalam satu bekas besar, kecuali mentega. Uli hingga menjadi doh, masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal. Bulat2 kan doh dan biar 45 minit atau naik. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan tadi ke dalam Breadmaker dan pilih setting untuk "doh". Tekan on dan tunggu hingga siap.
  2. Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 16 bahagian yang sama besar, bulat2kan doh dan susun dalam tin yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar kan 1 jam atau hingga naik.
  3. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 15 - 20 minit. Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Sejukkan sepenuhnya sebelum dihidang....

2 comments:

FizLux said...

uwwaaa.. ni lg btambah jeles lg kat umi ni..menjadik je sume air tangan umi ni..yummyy.Alhamdulillah.. untung suami ngan ank2 umi..

umi's cup cake said...

tak la semua menjadi..ini pun kali ke 4 baru jadi..tak pe kita usaha sama2 ya..

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive