Tuesday, December 17, 2013

Udang Goreng Ranggup Berempah





Assalamualaikum dan selamat pagi
Apa khabar semua sahabat umi? Harap semuanya sihat dan dirahmati Allah selalu...sejak dua menjak ni keluarga kecil umi suka sangat makan makanan laut... ikan la..sotong la...udang la... bosan dah makan ayam katanya... umi dan suami memang lebih gemar makan makanan laut... ikan goreng pun...suka ratah je...sekejap je licin...

hari ni umi nak panjangkan resepi yang dikongsikan oleh kieyah di Myresepi...sedap sangat bila udang goreng ranggup macam ni...rasanya lepas ni nak cuba buat sotong plak...ish... tak cukup kami makan...suami minta buat lagi...dan lagi...dan lagi...terima kasih kieyah atas resepi yang ranggup ini...

Resepi : Udang Goreng Ranggup Rempah
Oleh : Kieyah Myresepi

Bahan-bahan ( untuk 4 orang makan )

  • 400 gm udang saiz besar(Buang kulit tinggalkan ekor)
  • 8 sudu besar tepung naik sendiri
  • 5 sudu besar tepung gandum
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 2 sudu besar serbuk kari daging
  • garam dan serbuk pati ayam secukup rasa
  • air

Cara-cara

  1. Bersihkan udang dan tos udang tersebut.Pastikan betul-betul kering untuk elak meletup masa menggoreng.
  2. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan bancuh dengan air.Bancuhan mestilah pekat kalau tidak tak lekat kat udang.
  3. Celup udang dalam bancuhan tepung dan goreng dalam minyak panas.
 
SELAMAT MENCUBA

4 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Umi..sama la ngan family k.atie tambah2 anak2 k.atie..klu ada sambal sotong..ulang2 mkn :)
Terima kasih atas ucapan hari lahir utk k.atie ya.

umi's cup cake said...

Salam Kak Atie..
sama2 kasih...terima kasih sebab sudi junguk blog umi

ZalinZalina said...

Kak ina pun selalu siang udang tinggalkan ekor...kalau buat udang goreng camni kejap je licin kan :)

umi's cup cake said...

kan kak ina...kalau makan kat kedai tak puas sebab dapat sikit je..bila buat sendiri, puas sangat..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers