Wednesday, December 11, 2013

Siakap Stim ala Thai Mamamya

Assalamualaikum dan selamat petang
Semenjak semalam lagi, bumi Allah basah dan sejuk... Bagi yang bekerja di Selangor... hari ini merupakan cuti umum... apa perancangan ketika cuti? Harap dapat dimanfaatkan bersama insan tersayang... terutama bagi ada anak2 yang cuti sekolah.. malam tadi menu diet sikit..terasa nak makan yang stim dan sihat disamping sedap pada selera umi sekeluarga...makin sejuk, makin menjadi2 selera..hihi
Umi cari resepi yang bahannya dah tersedia di dapur umi...dalam mencari tu maka umi pun tertarik dengan resepi yang dikongsikan oleh Ismaliana Sulaiman empunya blog Kau di Hatiku....terima kasih atas perkongsian resepi yang sedap dan terangkat ini...bagi yang ingin mencuba, umi ada salin semula di bawah ini...selamat mencuba...
 
Resepi : SIAKAP STIM ALA THAI MAMAMYA

Oleh : Mamamya

Bahannya:-
2 batang serai
1 labu bawang besar
1 biji tomato
2 inci halia
10 tangkai cili merah/hijau ~ klu nak pedas sila lah tambah yer....
( bahan2 kat atas ni semuanya saya mayang/hiris halus kecuali tomato potong besar2 sikit lah @ potong dadu...nnti hancur plak)
3-4 camb sos tiram
1 camb sos ikan
sedikit gula (saya x letak serbuk perasa sbb dah guna sos tiram)
3-4 biji limau nipis ~ ambil jusnya.- umi gantkan dengan 1 biji lemon
1 liter air
3 camb tepung jagung
Daun ketumbar
Caranya:-
  1. Separuh daripada bahan2 yg dihiris halus )kecuali tomato saya masak bersama sos tiram,sos ikan,gula,perahan jus limau nipis & 1 liter air. 
  2. Masak sehingga mendidih & masukkan bancuhan tepung jagung.
  3. Sebahagian lagi bahan2 yg dihiris halus & tomato,tabur/susun atas ikan.
  4. Tuang sos tadi (agak2 jgn byk sgt sbb bila dikukus ikan akan mengeluarkan air) di atas ikan.
  5. Tabur daun ketumbar & kukus 15-20 minit.

2 comments:

zila norazila said...

zila pun suka jgk msk camne ummi..sedapp

umi's cup cake said...

terima kasih zila...masak macam ni siap hirup kuah lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers