Friday, July 5, 2013

Spaghetti Bolognese semudah 1,2,3....

Assalamualaikum dan selamat tengahari
Dialog iklan TV :-
Wartawan  : Anak2 memang suka masakan kedai?
Ibu             : Memang..mereka lebih selera makan makanan kedai...
Anak          : Saya lebih suka nasi goreng ibu tapi ibu dah lama tak masak...

Haa... apa reaksi kalau macam ni ya... ish, kalau umi mesti terkedu.. yela, kadang2 bila kerja ini... kita sibuk sangat...tapi mulai hari ini (eceh) umi akan berusaha untuk masak walau pun simple... ye la macam spaghetti blognese semudah 1,2,3..Chef Riz tu..hehe...
Lebih seronok tengok reaksi anak2 makan macam ni kan...nak gelak pulak...
Mungkin ramai yang dah tau macam mana nak masak spaghetti ni tapi umi nak kongsikan untuk tatapan bagi yang sudi...hehe...

Resepi :  Spaghetti Bolognese semudah 1, 2, 3...

Bahan-bahan

  • 1 paket spaghetti (San Remo)
  • 1 tin Prego Tradisional
  • 1 tin kecil tomato puree (Kimball)
  • 1 paket daging/ayam cincang (Ramly)
  • 1 labu bawang India - potong dadu (yg wrna kuning tu..kalau tak da..bwg besar pun boleh)
  • 4-5 ulas bawang putih - potong dadu kecil2
  • cendawan butang - hiris nipis2
  • 1 biji tomato - potong dadu
  • lada hitam
  • garam/gula
  • 2-3 sudu tepung jagung
  • minyak masak & air

Cara-cara

  1. Rebus spaghetti dalam air yg mendidih banyak.. masukkan sedikit garam.. minyak masak.. rebus sampai lembut.. lepas tu tos kan air nya.. bilas sekali lalu dengan air sejuk..
  2. Panaskan minyak.. tumis bawang India & bawang putih sehingga kekuningan
  3. Masukkan daging cincang.. goreng sedikit garing.. 
  4. Masukkan sos Prego, tomato puree & air secukupnya.. (air lebih kurang 1 ke 2 tin sos Prego tu).. tunggu mendidih..
  5. Masukkan cendawang butang & tomato..
  6. Masukkan garam secukup rasa....boleh ganti dengan gula.. masukkan lada hitam sesedap rasa.. kalau nak pedas..boleh taruh banyak..
  7. Masukkan air bancuhan tepung jagung untuk pekat kan kuah.. sampai tahap pekat yang dikehendaki..
  8. Rasa.. kalau dah sedapppp.. boleh di hidangkan.. yummy yummy!!

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive