Monday, October 15, 2012

Muffin Coklat Bakar Che Siti

Assalamualaikum dan selamat pagi
Apa khabar semua sahabat umi di alam maya ini? Marilah kita bunga2 hati kita pada pagi ini agar lebih ceria walaupun cuaca mendung... umi rasa gembira sebab suami umi sihat dan seronok sangat di Mekah... lagi gembira bila jiran umi, Sabariah telah selamat melahirkan puteri sulungnya... kiranya cucu yang ke 12, makin berkembang generasi....Tahniah ya Sabariah & Azam serta keluarga...
pagi ini umi nak tunjuk satu resepi Muffin coklat bakar dari Che Siti Delima dan telah dipanjangkan oleh kak Reen Khan di FB... muffin ini mudah sangat dan yang penting cepat siap... rasa coklatnya, memang sangat terasa...lebih lagi makan masa muffin tu suam sambil minum secawan teh o limau panas... memang terangkat....nazirah dan ahnaf kata yummy umi...mmmmmmmmm jom tengok resepinya....lupa pulak, tq Kak Siti Delima dan Kak Reen Khan

Jom cuba : Muffin Coklat Bakar

Apa yang diperlukan?

Bahan A
2 Cawan susu segar (boleh ganti susu cair)
1 cawan minyak jagung atau 250 gram butter cair
1 3/4 cawan gula kastor
1 biji telur gred A

Bahan B (diayak)
250 gram tepung superfine
50 gram serbuk koko
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu besar coklat emulco

Jom Cuba!
  1. Satukan bahan A dan kacau sebati menggunakan whisk sahaja.
  2. Masukkan bahan B dan gaul rata. Tuang ke dalam cawan muffin.
  3. Bakar pada suhu 175 darjah selama 30 minit atau sehingga masak mengikut oven masing2.
Mudah kan? Selamat Mencuba...


9 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam sdp npk muffin tu...akk semlm pun buat kek coklat...nnt leh try yg ni pulak resepi pun npk mudah:-)

umi's cup cake said...

Salam kak Sheila,
muffin ni penuh dgn rasa coklat dan senang nak buat...memang sedap

ady said...

as-salam siti
very tempting muffins and delicious..

umi's cup cake said...

Waalaikumsalam Abg Ady,
memang sedap sangat

MéuzAngelo™ XXIII said...

adesss.. dah tgh lapar skrg ni.. hehe [jom join segmen gulai tempoyak ikan patin. senang giler!]

umi's cup cake said...

Kesiannya lapar...rilek la MuezAngelo

umi's cup cake said...
This comment has been removed by the author.
♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam umi...mmg nampak sedap muffin tu,bhn2nya pon xbape byk...leh try.
K.atie doakn semoga umi tabah sepjg HB mengerjakn haji ni ya..yg pasti kerinduan ttp adakan?

umi's cup cake said...

Salam kak azatie,
try la kak...tq kak...rindu tetap maintain walau depan mata...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers