Monday, March 30, 2015

Resepi Air Asam Ikan Bakar ala2 Ikan Bakar Tanglin

Assalamualaikum dan selamat petang
Pernah tak makan kat Ikan Bakar Tanglin Pak Din? kalau datang KL, harus cuba.. umi memang suka sangat makan kat situ.. masa tu opis masih dekat.. sekarang nak pergi agak jauh tapi kalau ada yang ajak..mesti pergi.. apa yang memikat adalah pelbagai jenis ikan segar yang dibakar seawal pukul 11 pagi..ratah pun sedap sangat..
akibat dah lama tak makan dan tekak ni terasa sangat nak makan.. umi pun google le resepi seperti ala2 air asam yang ada kat situ... alhamdulillah..memamg lebih kurang sama..yang berbeza ialah..ini air tangan sendiri yang buat..hihi
Nikmat sangat..lagi2 dapat ikan keli segar dari jiran umi, kak na.. masa dapat pun ikan tu masih lompat-lompat lagi tau...jadi umi nak kongsi la resepi air asam ini, bagi yang ingin mencuba... tak makan ikan?.. tak pe..boleh buat makan dengan daging atau ayam bakar jugak..in sha Allah..bertambah la nasi panas-panas tu... meh tulis resepinya....ops sebelum lupa..kalau nak tau kat mana Ikan Bakar Pak Din Tanglin.. Boleh klik sini
Resepi Air Asam Ikan Bakar
Oleh : Legacy Secret Trading
Dicuba Oleh : umi's cup cake

Bahannya;-
1 biji Bawang besar - didadu
2 biji lada merah - didadu
2 biji lada hijau- didadu
1 biji tomato - didadu
10 biji cili padi - di hiris (umi letak 5 biji jek)
10gm belacan - dibakar
Garam secukup rasa
Air asam jawa secukupnya
limau nipis
gula secukup rasa

Caranya;-
1. kesemua bahan di dadu atau potong kecil dicampurkan ke dalam air asam jawa
2. Masukkan garam, gula, belacan dan air perahan limau nipis secukup rasa
3. Semua bahan digaul rata
4. Siap untuk dihidang..- umi biarkan dulu agar semua bahan mesra...

4 comments:

WAN SHARIFATUL FATIHAH WAN YUSOFF said...

Kene cuba nie mcm terbaik jer.kecur air liur ku huhu

umi's cup cake said...

Cuba la wan Sharifatul..memang sedap

Fadhluhartini Muftah said...

Umi..manu tini petang ni la tu....tp buat kurang barang..tapi resepi mak ada halia dadu.. baca kat sini nak p tambah..tomato n perahan limau..tq ssgt atas perkongsian

umi's cup cake said...

buat je tini.. apa pun masakan dengan kasih sayang serta ikhlas dimulai dengan selawat in sha Allah sedap..

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive