Thursday, January 22, 2015

Kupang Labu Masak Lemak Kunyit

Assalamualaikum dan selamat pagi
Dah lama umi tak masam kupang..masa belanja barang dapur kat Jusco..ada plak isi kupang dijual... umi beli la dalam 300gram.. masa itu belum lagi terpikir nak masak apa... jadi bila balik rumah ada plak permintaan untuk masak lemak labu.. jadi umi pun campur sekali kupang tu... Masya Allah..Tabarakallah..sedap nya... 


Tambah aroma bila umi letak hirisan daun kunyit..lebih terangkat... makan dengan nasi panas-panas, ikan goreng, telur masin dan sambal belacan yang umi selalu buat tu... menambah-nambah jadinya... hilang la ke mana..kekonon nak diet...jadi maknanya..diet x jadi la...hihi...ok, bagi yang ingin mencuba..silakan..umi memang suka masukkan sayur supaya anak-anak umi makan sayur... kira galakkan dalam tidak sedar la...buat surirumah boleh cuba untuk masak tengahari ini...Masakan ini sesuai juga dimasukkan hirisan nenas atau cendawan tiram atau rebung atau belimbing buluh atau pucuk ubi kayu celur ikut selera masing-masing.

Resepi :  Kupang Labu Masak Lemak Kunyit
Oleh : Umi's Cup Cake

BAHAN:
400 gram labu - didadu
300g isi kupang 8 tangkai cili padi dikisar 5 ulas bawang merah dikisar
2 batang serai dketuk
2 sm lengkuas
1 camb serbuk kunyit
1 cawan air
1 cawan santan pekat
Garam

Hirisan daun kunyit secukupnya

CARA :
1.Panaskan bahan kisar bersama labu, serai, lengkuas & air didalam periuk. 

2.Biarkan hingga mendidih. 
3.Bila labu sudah empuk, masukkan kupang & biarkan mereneh seketika. 
4.Masukkan santan pekat & serbuk kunyit. 
5.Kacau sehingga kuah mendidih lagi sekali. 
6.Sesuaikan rasa dgn garam dan hirisan daun kunyit. 
7.Sedia utk dihidangkan.

4 comments:

Bbwana adienia said...

sedapnya..lama wana tak makan kupang..macam susah sikit nak jumpa kat tempat wana ni..

umi's cup cake said...

oo ye ke wana..kupang tu wana boleh tukar dengan kerang ke atau lala pun sedap gak

Rosdi Eunos said...

Umi, first time ni tengok kupang campur dalam lemak labu. In-fact, first time jugak dengar kupang masak lemak. Harus cuba

umi's cup cake said...

memang kena cuba ni rosdi..alhamdulillah sedap

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive