Wednesday, September 11, 2013

Nasi Lobak Merah Kak Chahaya Shiela

Assalamualaikum dan selamat petang
Nasi lobak Merah atau karot... satu jenis sajian yang amat umi suka sebab boleh pastikan anak2 umi makan sayur... lebih mudah dan lebih motivasi..hihi...nasi ini amat mudah disediakan dan memandangkan banyak karot untuk lebihan buat acar tu, umi pun masak la nasi karot ini...selain dari buat jus karot.. berselera anak2 umi makan.. anak2 umi memang suka makan nasi yang berperisa seperti nasi minyak, nasi dagang dan nasi goreng pun boleh..asalkan berperisa....
Cuma umi gandingkan nasi karot ini dengan ayam masak merah je... nak senang la katakan...penyakit M banyak sangat kat badan ni..hihi... gambar kat bawah ni je yang sempat snap sebab anak2 dah tak sabar sangat nak makan...Terima kasih kak Shiela atas pengkongsian ini... Semoga Allah memberkati Ilmu yang dikongsikan...ada kelapangan, umi akan cuba masak ayam masala macam kak shiela ya...

Nasi Carrot Kak Chahaya Shiela
Oleh : Kak Shiela Spices Journey

Bahannya :
  • 2 batang carrot saiz sederhana(disagat)
  • 4 pot beras basmathi
  • 5 pot air rebusan ayam
  • 5-6 ulas bawang merah - blend atau hiris halus
  • 2 ulas bawang putih - blend atau hiris halus
  • 1 inci halia -- blend atau hiris halus
  • 2 batang serai - dititik
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • sedikit daun ketumbar atau daun sup - yang mana suka
  • 200 gram yogurt
  • garam lebih kurang 2 sudu kecil atau secukup rasa
  • 1/2 cawan minyak untuk menumis + sedikit ghee
  • sedikit kayu manis dan bunga lawang - jika suka

Caranya:-
  1. Rendam beras selama 10 minit. Kemudian toskan.
  2. Panaskan minyak, tumiskan bahan2 blend atau hiris bersama serai dan daun pandan.
  3. Kalau suka boleh tumis dengan kayu manis dan bunga lawang. 
  4. Setelah tumisan berwarna perang, masukkan carrot dan goreng sebentar.
  5. Masukkan pula yogurt dan air rebusan ayam.
  6. Kacau rata dan masukkan beras.
  7. Masukkan pula daun ketumber atau daun sup dan tutup periuk.
  8. Biarkan masak dalam rice cooker.
  9. Kacau sekali sekala agar masak rata. (umi kacau guna garpu untuk nasi kurang patah).
  10. Sedia untuk dihidang bersama nasi kegemaran.

2 comments:

Bbwana adienia said...

terliurnya Nampak nasi lobak merah tu..time hujan cam gini..perut pun cepat lapar..

umi's cup cake said...

Bbawana...ala malu la..awak lagi expert dalam masak memasak ni...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive