Wednesday, September 25, 2013

Donat Sosej Kak Zalin

Assalamualaikum dan selamat petang
 Dah minum petang semua sahabat umi? ke masih kenyang sebab makan agak berat untuk tengahari tadi... hari ini umi nak cerita pasal donut sosej yang dikongsikan oleh tokej Kuih Glamer Pink iaitu Kak Zalina...Cara-cara nak buat pun ada disertakan sekali... rajin sungguh kak zalin dan resepi donat kak zalin memang menjadi kegemaran keluarga umi... sentiasa gebus dan enak dimakan...walaupun versi donut biasa, ada inti dan donat sosej... resepi ini memang tak pernah kecewakan umi...
Seronok sangat makan bila tonton TV dengan anak2..laju je..anak2 umi yang selalunya makan sosej je pun...licin...Alhamdulillah... Terima kasih kak Zalin..dan bagi sesiapa yang nak tengok Tutorial untuk balut sosej tu boleh klik Sini ya...


Resepi Donat Versi Zalin
Oleh : Kak Zalina

500gm tepung gandum (tepung murah pun takpe..suka pakai tepung cap cempaka..)
50gm gula pasir
50gm margerin (suka pakai margerin pelangi..murah je..)
1 biji telur
1 1/2 sudu kecik yis kering (suka pakai mauripan..)
1 sudu kecik garam halus
1 sudu kecik baking powder
2 sudu kecik tepung susu (susu tepung anak umur lebih 1tahun pun boleh guna...susu Anlene takleh ye..)
250ml air suam (jangan panas sangat nanti yis mati..)

Cara-caranya:-

1.Bancuh air suam dengan gula...larutkan...pastu letak yis..biar sekejap (berbuih2)
2.Masukkan semua bahan dalam mixer...atau dalam bekas untuk yang nak uli pakai tangan
3.Kalau guna mixer uli 5 minit kelajuan sederhana..
4.Kalau guna tangan, lama sikit ye...sampai adunan tak melekat kat tangan
5.Tutup adunan...biar kembang selama 1 jam atau lebih...paling lama pun 3-4 jam...lama sangat nanti bau tapai pulak..


4 comments:

ZalinZalina said...

Patut la tersedak tadi..rupanya ada orang sebut..he he..TQ sudi cuba resepi kak ina ye Umi :)

umi's cup cake said...

Akak tersedak ke..ampun ya kak..

Anonymous said...

For newest news you have to visit web and on world-wide-web I found this
site as a finest site for newest updates.

My blog - Las Vegas Refrigerator Repairman

Anonymous said...

smokeless cigarettes, electronic cigarettes, electronic cigarette, ecig forum, e cigarette, smokeless cigarette

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive