Wednesday, March 6, 2013

Bubur Lambuk Resepi Bonda Kak Chahaya Shiela

Assalamualaikum dan selamat pagi
Maaf la kalau gambar kurang memuaskan... Masak masa anak2 umi demam ari tu... nak masak bubur biasa kesian plak... so masak la bubur lambuk tradisi keluarga kak shiela... anak2 umi demam pun makan dengan penuh selera... sedap katanya dan minta buat lagi lain kali...
Cuma umi tambahkan lobak merah supaya anak2 umi makan sayur... tapi tak berapa nampak kan? hehe.. sedap sangat bubur ni sebab ada tumis darat tu... dulu umi rasa bubur lambuk ni susah sangat nak buat sebab tu la setiap kali bulan Ramadhan, suami umi tak pernah 'miss' belikan bubur lambuk kegemaran umi di Kampung Baru tu... masa kat tempat kerja lama, ada juga kawan umi rajin tolong belikan... rindu plak masa kerja di sana...
Apa pun, terima kasih kak Chahaya Shiela sebab sudi kongsi resepi temurun yang sedap ni..mohon share kat sini pula ya... Jasamu dikenang..hehe..

Resepi : Bubur Lambuk Resepi Bonda
Oleh : Kak Chahaya Shiela

Bahannya:
2 cawan beras
500 gm daging/tulang
Sedikit daun sup dan daun bawang
12 ekor udang basah
1 sudu besar rempah soto 'Tok Mak' atau rempah sup
1 cawan santan pekat
2 batang serai - dititik
1 inci halia - diketuk
1 sudu kecil lada hitam - jika suka (sebiji2 atau diketuk sedikit)
Garam secukup rasa
1 biji bawang besar - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk

Caranya :
Rebus daging/tulang bersama bahan tumbuk serta rempah soto Tok Mak sehingga empuk.
Masukkan beras, serai dan halia yang telah diketuk.
Bila beras dah kembang, masukkan santan dan lada hitam.
Bila hampir masak, masukkan udang dan garam secukup rasa.

Bahan Tumis Darat :-
6-8 ulas bawang merah - dihiris nipis
2 ulas bawang putih - dihiris nipis
Sedikit halba
1 sudu besar minyak sapi
Sedikit minyak masak

Caranya:
Setelah bubur siap masak, boleh dibuat tumis darat.
Panaskan kuali kemudian tuang minyak masak dan minyak sapi. Minyak hanya sedikit untuk menumis saja.
Goreng bawang merah dan bawang putih sehingga keperangan.
Bila nak dekat perang, masukkan halba. Tutup api.
Tuangkan ke dalam bubur yang telah siap dimasak tadi.
Tutup periuk bubur supaya aroma tumis darat dapat diserap ke dalam bubur.
Bila hendak dihidangkan, tabur hirisan daun bawang dan daun sup,

6 comments:

Nooriah Abdullah said...

wah bubur lah teringat masa anak2 kecik mmg selalu buat bubur macam ni tapi skrg dah besar panjang dah jarang lah pulak mesti kena buat sesekali baru nostalgia gitu kan

umi's cup cake said...

Betul tu kak Nooriah... masakan ada nostalgia sendiri.. sesekali kena la imbas balik...

zila norazila said...

salam syg ummi,
mmg sedap nie..fav zila nie..tak cukup semangkuk tau..he hhe:)

umi's cup cake said...

Salam Zila sayang,
memang pun zila.. kalau demam pun selera sangat

Shiela said...

Assalam Umi.. Terima kasih kerana mencuba yer.. Klu bulan posa inilah yg paling akak suka..

umi's cup cake said...

Salam Kak Shiela,
Memang sedap sgt...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive