Images

Biskut Nestum Simple

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Dah cuba resepi choco ball semalam? Belum lagi? Tak pe, banyak lagi masa kan? ok, hari ni satu lagi resepi mudah tapi sedap. sekali lagi, umi ambil dari Myresepi. kali ni resepi dari kakbesah. kata kakbesah, ni salah satu biskut wajib keluarganya setiap tahun. umi memang suka cuba resepi yang mudah dan ringkas. resepi sedap dan tidak menghampakan. cuba kakbesah menghias biskut menggunakan ceri hijau tapi umi guna coklat cip je...biskut ni tak kembang sangat, jadi kalau letak dalam paper cup tu, hampir penuh.rasa biskut ni memang ranggup, tak sedar makan punya makan bila berbuka tu sekejap je dah habis 5 ketul..hehe, buruk je bunyinya kan...ok la jom tengok resepi mudah ni...

Jom Cuba : Biskut Nestum Simple

Apa yang diperlukan?
  • 250 gram butter
  • 150 gram gula aising
  • 2 biji kuning telur
  • 2 cawan nestum
  • 300 gram tepung gandum - diayak
  • 1 susu teh baking powder - diayak
  • lebihan nestum dan ceri untuk hiasan

Jom Cuba!
  1. Putar butter dan gula hingga kembang. Campurkan telur satu per satu sambil diputar 15 saat.
  2. Campurkan tepung berselang seli dengan nestun. kemudian uli perlahan sehingga menjadi doh yang lembut. doh akan nampak lembik sedikit tapi tak pe sebab doh kan menjadi keras sedikt lepas tu.
  3. Ambil adunan dan bulat2kan sebesar ibu jari, leperkan sedikit dan ditekan atas lebihan nestum. susun atas dulang pembakar yang telah disapu mentega. Hias dengan ceri ditengah2nya.
  4. (cara umi ; ambil adunan dan masukkan dala paper cup hingga 3/4 penuh, sapukan lebihan putih telur, taburkan nestum dan hias dengan coklat cip)
  5. Bakar dalam suhu 150 darjag selama 30 minit atau hingga masak.kakbesah suka guna suhu rendah asalkan biskut jadi garing dan ranggup. umi ikut kakbesah.


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers