Monday, February 10, 2014

Puding Susu Trio - Happy Birthday Shafinaz

Assalamualaikum dan selamat pagi

Alhamdulillah...dapat jua update blog ini..hihi.. Semalam hari Lahir jiran umi, Shafinaz...seorang ibu yang berperwatakan ceria dan manis orangnya... ibu kepada 3 ornag cahaya mata ini juga seorang kapten...wow...jangan tak percaya...petang semalam ada sedikit makan2 yang shafinaz buat secara tetiba.. demi jiran2 macam umi ni la..hihi...
oleh kerana masa yang agak singkat... umi cuma sempat sediakan puding susu trio ni je..
warna puding pun umi ikut apa yang ada di dapur rumah umi.. macam sesuai je..macam kena je dengan warna pada kek indulgence shafinaz tu kan...love2 lagi... seronok sangat..bukan hanya makan2 tetapi iktan kejiranan di sini...Alhamdulillah... bagi yang ingin mencuba puding susu trio ni...umi tuliskan buat semua...
Resepi :-Puding susu Trio
Oleh : umi's cup cake

Bahan Lapisan Susu :
10 gm agar-agar serbuk

700 liter air
250 gram gula
250 ml  susu segar
Beberapa titis esen vanila

Caranya :-
1. Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
2. Masukkan gula dan kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.
3. Masukkan susu sejat dan esen vanila.
4. Biarkan di atas api perlahan sementara dituang.

Bahan Agar² Berwarna :- 

20 gm agar-agar serbuk
1400 liter air
500 gm gula

500 ml susu segar
Pewarna makanan yang disukai (2 jenis warna)

  1. Cara-Cara :Masak agar-agar bersama air hingga agar² larut. Masukkan gula dan kacau perlahan hingga gula larut. Bahagikan dua bahagian dan masukkan sedikit saje pewarna pink ke dalam satu bahagian dan kacau rata. Tapis dan ketepikan.
  2. Biarkan agar agar selebihnya di dalam periuk dengan api yang kecil. Letak pewarna.
Cara Melapis ;-  
1. Basahkan loyang. Dengan perlahan-lahan, tuangkan aduanan warna pink dalam loyang atau acuan yang digemari. Sejukkan sehingga agak keras.
2. bila sudah mengeras, ambil garpu dan cakarkan permukaan atas puding. Tuang dengan perlahan adunan lapisan susu. biar mengeras lagi.
3. Buat lagi langkah yang sama untuk aduanan warna hijau pula.Bekukan dan boleh dimasukkan dalam peti ais. Hidang semasa sejuk.
 
* Nota * Bila lebihan agar² susu seakan nak pekat, bolehlah tenggekkan lagi atas api sebentar.
 
 

6 comments:

Gee® said...

Waaa... puding trio lagi... cantiknya

umi's cup cake said...

terima kasih kak gee..

Bbwana adienia said...

salam umi..

sedapnya ni kalau dapat makan puding..cantik..

umi's cup cake said...

Salam bbwana,

rindu kat bbwana...

zila norazila said...

Sempat lg tu wat puding..cantik..kek bthdy ummi buat jgk kew.

umi's cup cake said...

sempat buat puding je zila..kek tu tuan dia beli kat secret recipes

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive