Tuesday, January 28, 2014

Cow Spots Oreo Cheesecake

Assalamualaikum dan selamat petang semua
Alhamdulillah..rezeki bulan ini adalah tempahan Cheesecake dari Jiran umi sempena hari lahirnya... pada mulanya umi buntu sebab selalunya hanya buat untuk keluarga tapi kali ini menerima tempahan.. semua perasaan ada..risau dan takut tak menjadi... ye la... kali pertama menerima tempahan cheesecake...dalam umi dok belek membeluk... google meng'google'....
umi tertarik dengan cheesecake kak ita...seperti biasa hasil tangan kak azlita aziz..tak pernah mengecewakan... dengan lafaz bismillah..misi umi bermula... hasilnya adalah seperti di gambar atas... Cow Spots Oreo Cheesecake... yang dalam saiz cawan tu umi buat untuk kek tester umi iaitu kak Suryati sebab kak su memang sukakan cheesecake... kalau kak su kata lulus, baru umi berani...dan alhamdulillah kak su kata " sedap macam kat SR la"... senyum, tak perlu kata apa2...

Happy Belated Birthday Rohani Talib..semoga dilimpah ruahkan rezeki... Terima kasih kerana sudi menempah dengan umi...

Umi salinkan semula resepinya untuk jadi rujukan..bagi yang ingi melihat hasil tangan kak ita, Klik sini ya...

COW SPOTS OREO CHEESECAKE
Adaptasi dari resepi OREO CHEESE CAKE
By : Jthorge
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home & Azlita Aziz


30 keping oreo cookies (buang cream tengahnya) - kisar halus (akak ayak jugak)
1/4 cawan butter - cairkan.

Bahan Filling

16 oz (2 cawan) (500 gm) cream cheese - lembutkan
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream - ita ganti plain yogurt
2 biji telor - buang tali pusatnya
1 cawan oreo yang dicincang halus

Cara Menyediakan
Base 
Gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati.
Masukkan sour cream dan pukul sebati.
Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati.
Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata.
Bakar secara "steam bake" (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak.
Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam.

Cara ita
Ita guna loyang 6 inc. Loyang kecik aje dan ita rasa ngam2 aje kat adunan ni.
Ita guna loyang yg tapak dia boleh buka atau pon berlubang
Lapik dasar loyang dengan kertas minyak
Gris sekeliling loyang dengan butter.
Panaskan oven pada suhu 170 C ita guna api bawah sahaja
Bila adunan tu ita dah adun, kecuali oreo ita tak letak dalam adunan ni, ok ita ambil dalam 1 senduk kecil dan ita tambahkan 1 sudu serbuk koko yg ita dah jadikan paste dengan mencampurkan sedikit air panas.
Gaul rata adunan tu.
Tuang adunan yg plain dalam loyang
Pas tu dot dotkan dengan warna coklat jarak2 kan lah dalam 3 spots aje
Pas tu tuang balik adunan putih dan spotkan lagi dgn coklat tompok2kan 3 atau 4 tompok lagi
Pas tu tuang balik warna putih dan akhir tompok dan corakkan macam corak kulit lembu.
Kerana ita guna loyang yg bawah dia berlubang jadi ita bungkus bawah atau dasar loyang dengan kertas aluminium foil dan ikat dgn tali. Ini untuk mengelakkan air masuk dalam loyang bila kita bakar secara steam bath.
Ambil satu loyang yg lebih besar letakkan air panas, pas tu letakkan loyang kek tadi dalamnya.
Masuk dalam oven letak pada rak bawah sekali dan bakar 170C selama 1 jam.
Bila dah 45 minit ita tutup atas kek dgn kertas aluminium
Pas tu bila dah satu jam ita buka api atas bawah dan bakar sekejap dalam 10 minit dengan loyang yg masih tertutup tadi.
ok senangkan kan
Bila dah masak nanti kek akan renggang dari loyang bila dia sejuk.
Keluarkan dan simpan dalam peti ais semalaman

5 comments:

zila norazila said...

Ummi..alhmdulillh murah rezeki..moga thun ne lg byk oder ye.

Bbwana adienia said...

salam umi..

moga tambah murah rezeki ya..cheese cake memang sedap kan..

umi's cup cake said...

terima kasih zila..harap2 begitu la..alhamdulillah

umi's cup cake said...

Salam Bbwana,
terima kasih tapi tak boleh lawan BBwana...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Umi..nampak sedap tuh!Laju jer k.atie singgah bila nampak kat FB..hehe

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Berapa usia iris sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Blog Archive