Images

Kek Lapis Asam Manis

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Sebenarnya kami sekeluarga dah pun sambut hari lahir suami sekali dengan nazirah masa balik kampung minggu lepas..untuk nazirah, kek pelangi...resepi di sini...manakala untuk suami umi, ibu umi masakkan pulut kuning dan beriani kambing...dan ada sedikit acara potong suka2, seperti di bawah...
Jadi kek lapis ni umi buat untuk menjamu kawan2 opis suami umi...kek ini mudah disediakan dan cepat sebab hanya perlu kukus dan bukan dibakar...bahan2 yang diperlukan juga tak banyak dan sentiasa ada di dapur kecil umi...sila abaikan tulisan tangan yang keras tu..umi tak pandai nak deko2 ni...resepi ni umi ambil dari dapur kak yatie...yang rajin dan ayu orangnya...

Jom Cuba : Kek Lapis Asam Manis

Apa yang diperlukan?

  • 1 cawan serbuk biskut tawar - klu kat mesia yg keras 4 segi kecik2
  • 4 biji telur
  • 3/4 cawan butter
  • 3/4 cawan gula
  • 1 sk ovallete
  • 1/8 cawan susu pekat - susu pekat umi dah abis so umi ganti dengan 3 sudu besar susu segar

Jom Cuba!

  1. Blend biskut tawar halus. Kemudian ayak dan ketepikan.
  2. Pukul telur, gula, butter, susu pekat dan ovallete hingga gebu.
  3. Masukkan tepung biskut sedikit demi sedikit dan kacau sebati.
  4. Bahagikan kepada dua bahagian dan letaklah warna kesukaan (umi letak kuning dan merah).
  5. Kukus setiap lapisan 5 atau 7 minit (bergantung ketebalan lapisan) dan letakkan hawflakes pada setiap lapisan.
  6. Penutup kukusan hendaklah dletakkan kain agar air kukusan tak menitik atas kek.
  7. Buat sehingga habis dan utk lapisan terakhir kukus 15 minit.
Nota : Kawan2 suami kata boleh buat jual...alhamdulillah
Images

Selamat Ulang Tahun Kanda

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Anuar Zain - Sedetik Lebih


Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu


Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu


Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa


Kasihku ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya


Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu


Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih adanya kamu


Allah Yang Maha Pemurah, Terima Kasih

Engkau telah menciptakan dia dan mempertemukan aku dengannya.
Terima kasih untuk saat-saat indah yang telah kami nikmati bersama
Terima kasih setiap pertemuan yang telah kami lalui bersama
Terima kasih setiap saat-saat yang lalu. Aku datang bersujud pada-Mu,
Sucikan hatiku ya Allah,
agar dapat melaksanakan kehendak dan rencana-Mu dalam hidupku.

Engkau telah menciptakan dia untukku, ya Allah, dan dialah pemilik tulang rusukku,
satukan hati kami…
Bantulah aku untuk mencintai, mengerti dan menerima dia seadanya
Berikan aku kesabaran, ketekunan, dan kesungguhan untuk memenangkan hatinya.
Urapilah dia agar dia juga mencintai, mengerti dan menerima aku dengan segala kelebihan dan kekurangan sebagaimana aku yang telah Engkau ciptakan.
Yakinkanlah dia bahawa aku sungguh mencintai dan rela berkongsi suka dan dukaku dengannya.

Ya Allah Maha Pengasih,
dengarkanlah doaku ini…
Lepaskanlah aku dari keraguan ini menurut kasih dan kehendak-Mu.
Allah Yang Maha Kekal,
aku tahu Engkau sentiasa memberikan yang terbaik buatku,
luka dan keraguan yang aku alami pasti ada hikmahnya.
Semuanya ini mengajar aku untuk hidup lebih dekat dengan-Mu,
untuk lebih peka terhadap suara-Mu yang membimbing aku menuju jalan terang-Mu.
bimbinglah aku untuk tetap setia dan sabar menanti tibanya waktu yang telah Engkau tentukan.
Jadikanlah kehendak-Mu dan bukan kehendakku yang terjadi dalam setiap hidupku, Ya Allah.

Ya Allah, perkenankan lah Doa ku ini....Selamat Ulang Tahun Kanda...

Terima Kasih diatas segalanya - Salam Kasih dari Kami

Images

Stew Daging Chef Hanieliza

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dah makan? hari ni umi masak bekal 2 in 1...kenapa 2 in 1? Haaaaa.....bukan air segera je ada 2 in 1 tapi umi masak untuk bekal di makan sarapan dan tengahari....umi masak stew daging untuk dimakan sarapan pagi dengan roti dan separuh lagi makan dengan nasi putih...sedap...ini kali pertama umi masak stew, rupanya macam sup cuma ada ditambah tepung jagung untuk memekatkan kuah kiranya macam sup versi 'omputih' la ni..hehe...

stew sedap dimakan panas2...maksud umi suam2 la bukan panas sangat sampai masak lidah...meriah bahan2 untuk stew ni....ada kentang, carrot, tomato dan lada capsicum...akak kat opis umi cakap sedap stew ni sebab dia pun kali pertama makan...ok la jom kita tengok apa yang diperlukan untuk masak stew ni...

Jom Cuba : Stew Daging Chef Hanieliza

Apa yang diperlukan?

Bahan A
  • 500 gram daging (dibasuh, ditoskan dan dihiris)
  • 400 gram kentang (dipotong dadu)
  • 1 batang lobak merah (dipotong dadu)-umi potong bulat
  • 2 batang saderi (dipotong pendek) - umi tak letak
  • 5 biji tomato (dipotong dadu)
  • 1 sudu makan rempah sup
  • 1 sudu makan lada hitam
  • 1 sudu makan tepung jagung dan 1/2 cawan air (dibancuh bersama)
  • 2 sudu makan minyak masak
  • Air secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 biji capsicum hijau (umi campur merah sikit dan kuning sikit-meriah)

Bahan B(dihiris)
  • 1 labu bawang besar holland - umi guna bawang besar biasa je
  • 1 1/2 inci halia
  • 3 ulas bawang putih

Jom Cuba!
  1. Panaskan minyak, kemudian tumiskan halia dan bawang putih sehingga layu.
  2. Masukkan daging, kentang, serbuk rempah sup, lobak merah, daun saderi, lada hitam dan air secukupnya. Masak sehingga semua lembut.
  3. Kemudian masukkan bancuhan tepung jagung dan biarkan mendidih dan pekat.
  4. Masukkan bawang besar dan tomato.
  5. Angkat dan hisakan dengan lada capsicum.
  6. Sedia dihidangkan.
Images

Rainbow Cake

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Untuk kek hari lahir nazirah ni umi ambil dari blog kak ita...umi dan nenek nazirah teruja bukak dan salin resepi hanya untuk nazirah...sekali pandang, ayah umi cakap macam kek sarawak...hehe..nampak sangat tak berapa menjadi tapi ayah cakap sedap...mula2 ayah cakap macam banyak sengat tapi abis juga....seronok tengok semua orang gembira makan kek tu...

Tiga kuntum bunga lambang dah 3 tahun

Bersama-sama atok dan mummy cu...tapi nenek sembunyi, malu ah

Baju hadiah dari atok dan nenek..bali mari tau...

Jom Cuba : RAINBOW CAKE

The Martha Stewart Show, April 2010

Apa yang diperlukan?

  • Vegetable shortening - ita guna butter- untuk sapuan
  • 3 cups all-purpose flour - 3 cwn tpg gandum
  • 4 teaspoons baking powder - 4 sudu kecil baking powder
  • 1/2 teaspoon salt - 1/2 sudu teh garam
  • 2 sticks (1 cup) unsalted butter, room temperature - 1 cwn butter tampa garam (suhu bilik)
  • 2 1/3 cups sugar - 2 1/3 cwn gula
  • 5 large egg whites, room temperature - 5 biji telur gred A ( suhu bilik )
  • 2 teaspoons pure vanilla extract - 2 sudu teh esen vanila (ita tak de pure so tukar esen)
  • 1 1/2 cups milk, room temperature - 1 1/2 cwn susu ita guna fresh milk (suhu bilik)
  • Red, orange, yellow, green, blue, and purple gel food coloring - pewarna merah, orange, kuning, hijau, biru, purple dan ita tambah pink
  • Lemony Swiss Meringue Buttercream - yg ni frosting atau filling dia tapi filling ita tukar blueberry paste- umi ikut kak ita

Jom cuba!

  1. Preheat oven to 350 degrees. Brush six 9-inch-round cake pans (or as many 9-inch cake pans as you have, reusing them as necessary) with shortening. Line bottom of each cake pan with parchment paper; brush again and set aside.
  2. In a large bowl, whisk together flour, baking powder and salt; set aside. In the bowl of an electric mixer fitted with the paddle attachment, cream together butter and sugar. Slowly add egg whites and mix until well combined. Add vanilla and mix until fully incorporated. Add flour mixture and milk in two alternating additions, beginning with the flour and ending with the milk. Mix until well combined.
  3. Divide batter evenly between six medium bowls. Add enough of each color of food coloring to each bowl, whisking, until desired shade is reached. Transfer each color to an individual cake pan. Transfer to oven and bake until a cake tester inserted into the center of each cake comes out clean, about 15 minutes (working in batches if necessary).
  4. Remove cakes from oven and transfer to a wire rack; let cool for 10 minutes. Invert cakes onto a wire rack; re-invert and let cool completely.
  5. Using a serrated knife, trim tops of cakes to make level. Place four strips of parchment paper around perimeter of a serving plate or lazy Susan. Place the purple layer on the cake plate. Spread a scant 1 cup buttercream filling over the first layer with a small offset spatula so it extends just beyond edges. Repeat process with blue, green, yellow, and orange layers.
  6. Place the remaining red layer on top, bottom-side up. Gently sweep away any loose crumbs with a pastry brush. Using an offset spatula, cover the top and sides with a thin layer of frosting (also use any of the excess frosting visible between the layers). Refrigerate until set, about 30 minutes.
  7. Using an offset spatula, cover cake again with remaining frosting.

Dalam versi bahasa melayu

  1. Panaskan oven 170c. Leser loyang 9" bulat (ita guna 4 segi) dgn lelemak sayuran (ita guna butter) Alas tapak loyang dgn kertas minyak sapukan juga minyak atas kertas dan ketepikan. Untuk step ni ita hanya ada 2 loyang shj. jadi ita masak satu2. Bila masak, sejukkan dan terus keluarkan dari loyang sebab nanti nak guna lagi. So ita alaskan dgn kertas minyak baru untuk setiap kek.
  2. Dlm bekas yg besar campurkan tepung, baking powder dan garam. Ketepikan (ita ayak dulu)
  3. Dlm bekas lain, pukul butter dan gula hingga creamy dgn mixer dan berkelajuan max. Slowkan kelajuan dan masukkan putih telur dan pukul hingga rata. campurkan vanila, dan pukul lagi hingga bercampur sempurna. Masukkan epung dan susu berselang seli. dimulakan dgn tepung dan diakhiri dgn susu. pukul hingga adunan sebati.
  4. Bahagikan adunan kepada 6 bahagian (ita bhg 7) letakkan pewarna utk setiap bahagian. Tuang dlm acuan dan bakar satu persatu. Untuk setiap kek bakar selama 15 minit atau sehingga kek masak.
  5. Setelah kek masak. biarkan sejuk 10 minit keluarkan letak atas redai dan biarkan sejuk sepenuhnyer. Dan habiskan membakar ke 6 lapisan seterusnyer
  6. Ratakan kek dgn pisau pemotong kek jika permukaan nyer tidak rata. Susun lapisan pertama, letakkan filling boleh guna buttercream, tapi ita guna blueberry paste. ratakan dan letakkan selapis lagi kek di atasnyer dan buatlah begitu seterusnyer sehingga habis 6 atau 7 lapis
  7. sapukan pula pada keseluruhan kek dgn frosting nipis sahaja. Masukkan dlm peti ais selama 30 minit.
  8. setelah frosting keras sedikit, sapukan keseluruhan kek dgn frosting dan hiaslah ikut kreativiti masing.

  • Frosting

    yg ni ita tak buat ita gantikan dgn blueberry paste

    • 9 large egg whites - 9 putih telur gred A
    • 1 3/4 cups sugar - 1 3/4 cwn gula
    • 2 cups (4 sticks) unsalted butter, cut into small pieces, room temperature - 2 cwn butter tampa garam potong kecil, suhu bilik
    • 2 teaspoons pure lemon extract - 2 sudu teh pure / jus lemon
  • For the Frosting

    • 5 large egg whites - 5 putih telur gred A
    • 1 cup sugar - 1 cwn gula
    • 1 cup (2 sticks) unsalted butter, cut into small pieces, room temperature - 1 cwn butter tampa garam potong kecil, suhu bilik
    • 1 teaspoon pure lemon extract - 1 sudu teh pure/jus lemon

Directions

Make the filling and crumb coat: Cook egg whites and sugar in a small saucepan over medium heat, whisking constantly until sugar is completely dissolved. Transfer to the bowl of an electric mixer fitted with the whisk attachment; mix on high speed until mixture is room temperature. With the mixer on medium-low, add butter, one piece at a time, mixing well after each addition.
Untuk filling atau inti dan lapisan luar : Masak putih telur dan gula dlm kuali dgn api sederhana. kacau hingga gula larut. tutup api tuang larutan tadi dlm mangkuk mixer. pukul dgn kelajuan tinggi hingga mencapai suhu bilik. Perlahankan mixer pada kadar sederhana dan campurkan butter satu persatu pukul hingga sebati.

Remove whisk attachment and switch to paddle attachment. Increase speed to high and beat until buttercream comes together, about 5 minutes; beat in lemon extract.
tukarkan pemukul mixer kepada paddle. tinggikan kelajuan dan pukul hingga hingga menjadi lembut dan creamy. selepas 5 minit masukkan jus lemon dan pukul sebati.

Make the frosting: In a clean saucepan and bowl of an electric mixer, repeat process in step 1.
Untuk frosting caranyer sama juga seperti diatas.

Untuk kek ni ita gunakan frosting Butter Cream. Cara penyediaannyer lebih mudah.
Images

Selamat Hari Lahir Siti Khairatul Nazirah

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hari ini genap anak sulung umi 3 tahun..iaitu Siti Khairatul Nazirah atau kakak....sekejap je rasa anak umi sudah menjangkau usia 3 tahun..masih terbayang wajah masa dia masih lagi bayi...lahir awal dari jangkaan iaitu pada usia kandungan 35 minggu...

Umi dan abi sayang kakak nazirah.....

Umi dan abi nak ucapkan untuk kakak Siti Khairatul Nazirah,

Riang, tawa dan tangis Nazirah yang menjadi penyeri kami yang amat berharga,

Perasaan menjadi ibu bapa itu terlalu indah untuk umi dan abi ungkapkan,

Semoga Nazirah membesar menjadi anak yang solehah, bijak dan taat pada Allah dan Rasul,

Selamat hari lahir yang ketiga tahun anakku..

InsyaAllah Umi dan Abi akan terus memberikan didikan dan kasih sayang semampu mungkin buat Nazirah dan Ahnaf, InsyaAllah

SURAH AL-BAQARAH(2) AYAT 128

رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيم

Our Lord! And make us submissive unto You and of our offspring a nation submissive unto You, and show us our Manasik, and accept our repentance. Truly, You are the One Who accepts repentance, the Most Merciful.

Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: Orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu dan jadikanlah daripada keturunan kami: Umat Islam (yang berserah diri) kepadamu dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami dan terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani

Images

Kisah Follower ke 255

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Pagi tadi semasa umi tengok blog umi seperti selalu, ada sesuatu yang membuatkan mata umi ni tertarik...terutama senyuman yang selalu umi tatap sebelum sarapan pagi....senyuman blogger yang amat umi kagumi dan kiranya idola umi la dalam blog masakan...antara blog sarapan pagi waktu bekerja selain blog kak melur jelita, ben ashaari, Mat Gebu, Kak Ummi kuantan....blog yang kiranya blog yang paling umi suka, telah menjagi follower umi...blog umi yang baru belajar di follow blog otai masakan? nak tau siapa? Senyuman menarik yang membuat ramai tertarik tu ialah senyuman kak Azlita Aziz pemilik blog Masam Manis yang sentiasa manis dan tak masam2 pun...tak percaya? tengok gambar kat bawah ni...manis kan?


Kak Azlita atau lebih mesra Kak Ita ni seorang surirumah, isteri dan ibu kepada 3 orang cahaya mata iaitu amirul, azrul dan dalili.

Walaupun Kak ita sudah mempunyai tiga cahaya mata, kak ita masih cantik dan pandai bergaya...selain ut, kak ita seorang yang kreatif dan hasil sentuhan kak ita memang cantik dan berseni...kalau tak percaya boleh klik sini untuk hasil tangan kak ita dalam blog kak ita...untung keluarga kak ita kerana kak ita seorang yang penyayang dan mengutamakan keluarga lebih dari yang lain..cerita kak ita tentang dirinya....
Link
"ita seorang yg sangat simple... tapi pemalu hihihi... sangat suka mendeco-deco dan menghias rumah. Sangat tegas dalam mendidik anak2 tapi seorang ibu yg penyayang... ceh..wah!"

Cerita kak ita lagi...

"sebenarnyer ita buat blog ni atas saranan anak2... ye lah mungkin dorang kesian tengok mak dia ni tak de kerja... jadi kalau dah berblog sibuklah sikit mak dia ni.... pagi-pagi dah masuk office hihihi....
blog ita ni hanyalah blog masakan... apa2 masakan yg ita dan family suka makan dan resepi yg telah ita cuba.... juga serba sedikit catatan harian dan aktiviti setiap hari.... itu aje.... tak tau lah pulak esok2 kalau ada idea yg menarik mungkin ita boleh kongsikan juga dlm blog ni.... insyaallah...."

Apa pun kak ita, umi ucapkan terima kasih sangat2 kerana sudi nak follow blog umi yang tak seberapa ni...tak cukup tapak tangan, umi tadah padang bola.....
Untuk Follower lain, jangan kecil hati dengan umi ya....tiada pertama, tiada kedua, tiada seterusnya dan tiada yang ke 255...anda semua amat berharga buat umi....tanpa anda, sunyi hidup umi....terima lah kasih sayang dari umi ni

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berapa usia Nazirah?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Kasih Sayang Kita Telah Bersemi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Berapa usia Ahnaf sekarang?

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers